10 tipů, jak zůstat produktivní v Home Office

Aktuální situace kolem nového typu koronaviru Covid-19 zcela změnila zaběhnutý řád věcí. Početnou skupinou, která se musí této změně přizpůsobit, jsou zaměstnanci firem z různých oborů. Vlivem zavedených opatření proti koronaviru je mnoho nás nuceno pracovat z domova. Práce z domova (Home Office) má zcela jistě svá pozitiva, ale zároveň i svá negativa. Každý, kdo alespoň občas pracuje tímto způsobem, ví, jak je důležité dodržovat určitá pravidla, aby nedocházelo ke snižování pracovního výkonu a prokrastinaci. V následujících deseti bodech si shrneme zásady, které byste měli dodržovat, aby Vaše práce z domova byla maximálně efektivní.

homeoffice webmium

 

1. Home Office není dovolená

Při práci z domova byste si měli určit pracovní dobu, stejně jako když jste v práci.  Představa, že nemusíte ráno vstávat a můžete spát o 2 hodiny déle, je sice lákavá, ale ani trochu efektivní. Vězte, že i v domácí kanceláři Vás pracovní povinnosti vždy dostihnou a nikam se před nimi neschováte.

2. Uspořádejte si pracovní prostor

Aby vaše práce byla maximálně efektivní, je potřeba mít uklizený pracovní stůl. Ačkoliv se to nezdá, nepořádek na pracovním stole může Vaši produktivitu velmi významně snížit. Pusťte se do úklidu ještě před začátkem pracovní doby, kterou jste si určili (nebo Vám byla stanovena). Úklid během pracovní doby není nic jiného než prokrastinace.

3. Vytvořte si harmonogram činností

Vždy si vytvořte seznam úkolů, které musíte v daný den splnit. Abyste udrželi svůj mozek v maximální koncentraci, oddělte pracovní a mimopracovní činnosti. Jinými slovy ve stanovené pracovní době se věnujte pouze pracovním úkolům a nepouštějte se například do žehlení prádla (tedy v případě, že žehlení prádla není Vaše pracovní náplň).

4. Rozdělte si úkoly podle důležitosti a naléhavosti

Máte-li již vytvořený seznam pracovních aktivit, je dobré tyto úkoly rozdělit nejen podle důležitosti, ale také naléhavosti. Předchozí větu dobře ilustruje tzv. Eisenhowerův princip, podle kterého lze rozdělit všechny činnosti do 4 kvadrantů:

  • První kvadrant – naléhavé a důležité úkoly, které nesnesou odkladu (práce s pevně stanovenými termíny).
  • Druhý kvadrant – důležité, ale nenaléhavé úkoly. To jsou takové úkoly, které Vám pomáhají předcházet krizovým situacím.
  • Třetí kvadrant – naléhavé, ale nedůležité činnosti (náhlá vyrušení, nedůležité telefonáty, e-maily a SMS zprávy). Snažte se tyto činnosti maximálně omezit.
  • Čtvrtý kvadrant – nenaléhavé a nedůležité činnosti. Patří sem činnosti, které nezpůsobují stres, neunavují. Mnohdy se sem přesouvají činnosti, ze třetího kvadrantu, které ztratí důležitost.

5. Komunikujte se svými kolegy

Ani při práci v režimu Home Office byste neměli zapomínat na interakci se svými kolegy. V 21. století, v době vyspělé komunikační technologie můžete mluvit kdykoliv s kýmkoliv. Je samozřejmé, že online komunikace nikdy nemůže nahradit osobní kontakt, ale pomůže Vám alespoň zůstat v obraze.

6. Nezapomínejte na přestávky

Stejně jako v zaměstnání máte nárok na půlhodinovou přestávku, neměli byste zapomenout na pauzu ani při práci z domova.  Po dokončení práce si můžete dát bez výčitek přestávku a načerpat novou energii.

7.Odměňte se

Tento bod až tolik nesouvisí s Home Office samotnou jako spíše s činnostmi a úkoly obecně. Všichni víme, jak je náročné občas udržet pozornost a motivaci k plnění zadaných úkolů, proto bychom neměli nikdy zapomenout na občasné drobné odměny po splnění úkolů, třeba v podobě dobré kávy nebo čehokoliv jiného, co máte rádi a způsobuje Vám radost.

8. Myslete na své základní potřeby

Jistě mi dáte za pravdu, že pokud máte hlad, žízeň nebo je Vám například zima, velmi špatně se pracuje. Dbejte tedy na to, abyste měli všechny tyto základní potřeby uspokojeny a uvidíte, že pracovní úkoly Vám půjdou mnohem lépe.

9. Využívejte informační software

Pokud si teď říkáte, že pracovat z domu je složité, tak vězte, že tomu tak není. Chce to jen trochu cviku a nic víc. Pokud by se, ale přece jen stalo, že Vám množství pracovních úkolů přeroste přes hlavu, můžete využít organizační software, který vám dané úkoly pomůže zorganizovat. Jednoduše zadáte úkoly a on už Vás bude automaticky informovat o potřebě jejich splnění.

10. Nezapomínejte odpočívat

Nejdůležitější bod celého seznamu. Po dobře odvedené práci je čas na odpočinek. Dbejte na to, abyste dodržovali pracovní dobu a pracujte jen v určený čas. Pracovní dobu nezkracujte, ale ani neprodlužujte. Mohlo by se Vám velmi snadno stát, že Vám brzy dojdou síly a energie pro další práci.

Předchozích deset bodů Vám může usnadnit práci z domácí kanceláře a je jen na Vás, které z nich využijete a které nikoliv. Každý bod si samozřejmě můžete individuálně upravit podle vlastních potřeb. Pokud máte nějaké vlastní zaručené tipy, jak si usnadnit nebo zefektivnit práci z domu, nebojte se s námi o ně podělit.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru