5 faktů o internetu, které jste možná nevěděli

Internet je pojem, který zná v dnešní době téměř každý. Každý ho běžně využívá, aby našel informace, které potřebuje. Na internetu lze zjistit jakékoliv informace, stačí jen dobře hledat. I vyhledávání na internetu vyžaduje určitou praxi. V dnešním článku se budeme zabývat méně známými fakty o internetu, které jste možná nevěděli.

  1. Internet je starý už přes 50 let, aneb pohled do historie. Prazáklady internetu byly položeny v roce 1969, kdy ve Spojených státech amerických byly vzdáleně propojeny čtyři univerzitní počítače ve čtyřech různých státech. Propojení dostalo název ARPANET. Tento akt můžeme považovat za zárodek dnešního internetu. Samozřejmě, že toto prvotní propojení počítačů bylo náročným počinem, pro který bylo potřeba zajistit finanční prostředky a nikoli malé. Z toho důvodu byl ARPANET nejprve financován ministerstvem obrany Spojených států a později institucí NSF, která podporuje vědu a výzkum. Následně došlo k propojení sítě ARPANET se sítí NSFNET. Díky k tomuto sloučení začalo docházet k masovému propojování univerzitních institucí a tím pádem i k růstu a rozvoji internetu.
  2. Internet je decentralizovaný a nemá vlastníka. V předchozím bodě bylo uvedeno, že prvopočátky internetu byly financovány ministerstvem obrany Spojených států. To by mohlo evokovat dojem, že internet této instituci také patří. Není tomu tak. Internet jako takový nemá žádného majitele. Pouze zakladatele. Zmíněná instituce NSF postupně převzala roli ARPANETU, který byl později odstaven a stal se páteřní sítí interentu. Instituce NSF později delegovala provozování internetu na jednotlivé (komerční) poskytovatele a tím nastartovala decentralizaci internetu. Existují pouze majitelé jednotlivých sítí, které jsou zapojeny do internetu.
  3. Internet nikdo neřídí, a přesto se daří jeho rozvoji. Internet nemá vlastníka, tedy není, kdo by ho řídil a spravoval. Jak je tedy možné, že v poslední 30 letech dosáhl takového rozmachu? Na internet lze pohlížet jako na volné komunitní sdružení jednotlivců i organizací, které jsou do něj zapojeny. Právě tato komunita posouvá internet kupředu. Neexistuje žádný vůdce internetu. Nejvyšší autoritou v tomto “komunitním sdružení” je organizace ISOC (internet Society). Jedná se opět o dobrovolné sdružení fungující od roku 1992 a plní roli koordinátora v otázkách spojených s internetem. Nemá výkonnou ani rozhodovací moc. ISOC má několik podřízených společností, které mají technologický status a zabývají se rozvojem internetu a jeho inovací.
  4. IP adresy fungují jako základ internetu. Díky IP adresám se daná zařízení v internetu vzájemně rozeznávají a mohou na sebe odkazovat. Po zadání určité IP adresy se tedy dostanete na konkrétní webovou stránku v rámci internetu. V tomto okamžiku nastávají zásadní otázky okolo IP adresy. Kde takové adresy vznikají a kdo rozhoduje o jejich distribuci? Tato funkce je svěřena soukromé neziskové organizaci  ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), která se do určité míry stará o rozdělení internetového prostoru pomocí IP adres.
  5. Internet má své hranice. Pomocí internetu lze propagovat myšlenky a názory napříč světadíly a ačkoliv bylo uvedeno, že na internetu lze nalézt jakékoliv informace, tak internet může být a také je v mnohých případech cenzurován nebo využíván k šíření ideologií. Nelze se domnívat, že pohyb v internetovém prostoru je anonymizován. V podstatě každý pohyb na něm je monitorován a také může být kdykoliv cenzurován. Zcela běžně se tak děje v nedemokratických státech po celém světě. Formy takové cenzury mohou mít podobu blokace celých služeb (například uživatelé v mnohých státech nemají přístup na Facebook) nebo blokace určitých škodlivých a nevhodných stránek.

S rozvojem internetu se usnadnil přístup k informacím pro miliardy lidí po celém světě. Internet je dobrý sluha, ale hranice mezi užitečností a škodlivostí inernetu je tenká. Užívejte tedy výhody internetu rozvážně a s rozumem. Pokud tak učiníte, internet Vám poslouží k rozvoji Vaší osobnosti, znalostí a dovedností.

Potřebujete nové webové stránky nebo si s námi chcete popovídat o možnostech propagace Vašich stránek v online světě? Pak nám napište e-mail na info@webmium.cz nebo vyplňte formulář na našich webových stránkách webmium.cz/kontakt a my se Vám brzy ozveme.


Chcete se nezávazně poradit? Kontaktujte nás
Děkujeme, Vaše zpáva byla odeslána.
Oops! Něco se pokazilo, zprávu nejde odeslat. Zkuste prosím později.
Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Tipy a rady v online
Jaká inzerce je pro mě vhodná?

Pokud se teprve rozkoukáváte ve světě podnikání, jistě jste si už položili otázku, která inzerce je vhodná právě pro Vaše podnikání. Dnešní článek Vám může pomoci v rozhodování.

Celý článek
Průvodce reklamy na YouTube - Jaký typ kampaně zvolit?

Dnes se podíváme, jaké všechny typy kampaní můžete tvořit na kanálu YouTube. Na výběr máme několik možností. Co, která reklama umí a v čem Vám může pomoci. Také doporučení, jak je použít.

Celý článek
Atribuční modely

Většina z Vás, kteří se pohybují ve světě online kampaní termín “atribuce” jistě znají (a jistě nejen oni, protože tento termín se nevztahuje pouze k marketingu). Pro ty ostatní si termín objasníme a ukážeme si, kdy je vhodné použít jaký model.

Celý článek
Proč vůbec inzerovat v online světě

Chcete vyzkoušet online inzerci a stále váháte? Pojďme se spolu podívat, co taková online inzerce obnáší a v čem vám bude přínosná. Odpovědi na vaše otázky naleznete v dnešním článku.

Celý článek

Všechny kategorie

Top