5 nejčastějších chyb v SEO

Tímto článkem si shrneme několik nejčastějších omylů, kterých se majitelé webových stránek a e-shopů nejčastěji dopouští. Stále se u našich klientů potkáváme se špatnou představou o tom, jak svůj projekt správně optimalizovat pro co největší úspěch ve vyhledávačích. Faktory, které to ovlivňují, jsou přitom v rámci nižších stovek, a tak je zřejmé, že naprostý laik se v oboru velmi snadno ztratí anebo si některé informace špatně interpretuje. Přesto již doba poměrně pokročila a informací lze na internetu dohledat poměrně dost. I dnes se ale objevují klasické nešvary známé z let minulých. Pojďme si představit ty nejčastější.

Zapněte nám to SEO, prosím

Velmi často se setkáváme v praxi s tím, že klienti mají špatně vytvořenou představu o tom, jak vyhledávače fungují. Často slýcháváme srovnání s placenou propagací, která se také pouze „zapne“ a jste hned vidět na vysněných pozicích v závislosti na investici. Pro SEO tohle bohužel neplatí. Pokud chceme získat vysněnou organickou návštěvnost, musíme jí jít naproti. A není to cesta lehká. Potřebujeme k tomu dobrý nápad, povědomí o svém podnikání, povědomí o cílové skupině, kterou chci získat, ale v první řadě potřebujeme také správně odladěný technický základ, tzv. „onpage faktory“. Celý proces tedy začíná právě technickým zázemím, na kterém lze stavět další kontinuální práci. V návaznosti na správný technický základ poté pracujeme na tvorbě obsahu a autority našeho projektu zvenčí, pomocí zpětných odkazů, získávání zmínek o našem projektu a snaze získat reakci potenciálních zákazníků. Celý tento proces přitom může trvat několik měsíců, v závislosti na oboru, konkurenci, projektu a přístupu samotného klienta. Nepodceňujte tedy časovou náročnost, SEO je běh na delší trať, který ale po určitém období začne přinášet své ovoce.

Víme, co chceme zákazníkům dát, ale nevíme, co zákazníci hledají

Každý projekt, respektive jeho plán při založení by měl počítat s tím, jaké služby či produkty chcete zákazníkům nabízet. Součástí takové plánu by ale měla být také analýza toho, co vaši potenciální zákazníci hledají a nakupují. Říkáme jí analýza klíčových slov a měla by stát u zrodu každého internetového projektu, který plánuje nějakým způsobem někoho oslovit. Pokud nevíte, co lidé hledají a kde to hledají, pak jim jen těžko můžete správně nabídnout vaše služby a být v prodejích co nejvíce efektivní. Velmi často se stává, že se majitel webu zeptá, proč není vidět ve vyhledávání na určité klíčové spojení a odpověď je nasnadě. Danou klíčovou frázi totiž nijak nezakomponoval do svého obsahu. Vyhledávače pak zákonitě nemohou nabízet váš web na místě, kde ho hledají zákazníci pod jinými frázemi. Doporučení je více než jasné. Začněte analýzou klíčových slov, začněte přemýšlet nad tím, jak vyhledávají a fungují vaši potenciální zákazníci.

Čím více klíčových slov, tím lépe

Omyl. Velká část majitelů webů a eshopů vám na otázku, kolik klíčových slov je v textu ideální počet, odpoví, že čím více, tím lépe. To ale zdaleka neplatí. Časy, kdy se v textu hojně přetěžovala klíčová slova a uměle se zvýrazňovala už jsou dávno pryč. Dnes už roboti dokáží vyhodnotit obsah skoro stejným pohledem, jako by ho četl samotný návštěvník. Nutno podotknout, že vyhledávače usilují právě o co nejlepší uživatelský zážitek při návštěvě webu. Obsah by tedy měl využívat klíčová slova v přirozeném množství a umístění. Samozřejmě při zachování pravidel pro relevantní klíčové slovo k dané službě či tématu. Pokud chcete pokrýt více na první pohled nesouvisejících frází, vytvořte pro ně vlastní vstupní stránky. Přemýšlejte přitom nad tím, proč a kam se dostane návštěvník právě při zadání vaší fráze do vyhledávače. Pište pro lidi, a ne pro roboty.

Prolinkujte nám celý web

Jeden z dalších omylů, se kterými se setkáváme také velmi často, je špatné interní prolinkování. Existují zde nejčastěji dva extrémy, kdy v prvním případě není prolinkování udělané skoro vůbec a druhý případ, kdy je prolinkované naprosto vše. Řekneme si, proč jsou oba případy špatně a jak vyřešit interní prolinkování lépe.  Již při návrhu každého internetového projektu, který bude o více než jedné podstránce, by se mělo myslet na strukturu interního prolinkování. Pravidla jsou velmi jednoduchá a na první pohled jasná. Musíte přemýšlet nad tím, jak plynule celým webem od přivítání a představení až po nabídnutí a prodej služeb, povedete návštěvníka. Prolinkovat tak chcete spolu související služby, nabídky a další obsah. Perfektním příkladem je „flow“ v podobě přístupu na titulní stránku, kde se návštěvník dozví, kdo jste a co děláte, pak mu nabídnete proklik na vaše služby, z konkrétní služby mu nabídnete doplňující informace a případně také odkaz na související návody, pokud existují. Takových scénářů chování návštěvníků se může samozřejmě vyskytnout více a je dobré je sledovat ve vašich statistikách a bourat případné bariéry v pohybu. Společně s vhodným prolinkování jde ruku v ruce tzv. Link Juice. To si lze představit například jako pramen vody, kdy pramenem je síla vstupní stránky, která se pomalu větví do odkazovaných podstránek. S každým dalším proklikem autorita samozřejmě slábne, a tak je dobré přemýšlet nad tím, jakým směrem chceme link juice poslat a posílit tím pozici vaší podstránky.

Registrujte nás do všech katalogů

Psal se rok 2005 a každý web, který se vytvořil, se musel pro úspěch registrovat kde se dalo. Desítky, stovky katalogů. Zní to trochu děsivě a upřímně jsem rád, že se píše rok 2019 a dávno již tohle utrpení nemusíte řešit. Vaše odkazové portfolio by mělo být plné kvalitních a relevantních zpětných odkazů. Ať jsou tvořeny z důvodu návštěvnosti nebo pouhého zvýšení autority, stále je třeba splnit určité nároky. Z desítek až stovek dříve povinných katalogů se dnešní počet smrsknul na pouhých pár největších, a to ještě s otazníkem. Jediná výjimka platí pro oborové katalogy, zde se to stále do jisté míry ještě může projevit. Při výměně či tvorbě takových odkazů si ověřte, zda destinace, ze které se na vás odkazuje, za to opravdu stojí. Hlavně z hlediska relevance obsahu, který by měl být tematicky příbuzný s tím vaším, ale i návštěvnosti. Přece jen chcete, aby odkaz také přivedl nějaký užitek v podobě návštěvnosti a dalších potenciálních zákazníků.

Pár slov o optimalizaci pro vyhledávače závěrem


Tohle byl výčet pouze pár z opravdu velkého počtu klasických chyb, které majitelé webových projektů dělají. Pokud můžeme poradit, nenechte se odbýt tvůrcem webu či vaším optimalizátorem a pečlivě si hlídejte návrh a zpracování vašeho projektu. Předejdete problémům v budoucnu, kdy se špatně navržené struktury velmi problematicky opravují a poškozená reputace v očích vyhledávačů se mnohdy opravuje ještě daleko hůře. Anebo své SEO svěřte do rukou lidem, kteří znají všechna zákoutí tohoto oboru.

Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Obsahový marketing a SEO
Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít?

Ve druhém díle miniseriálu si ukážeme praktický příklad implementace a zároveň si řekneme, kde si taková data otestovat.

Celý článek
Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít? Část 1. Teorie

Upoutejte ve vyhledávačích pozornost potenciálních návštěvníků a využijte sílu strukturovaných dat. Jak vám pomohou?

Celý článek
4 nejrozšířenější mýty v linkbuildingu

Znáte nejčastější mýty linkbuildingu? Když se jim vyhnete vytvoříte si kvalitní odkazové portfolio.

Celý článek
Pro lidi pište, pro vyhledávače optimalizujte

Obsah tvořte pro lidi, texty optimalizujte pro vyhledávače. Jak? Máme pro vás 5 tipů, jak zaujmout cílovou skupinu.

Celý článek

Všechny kategorie

Top