Atribuční modely aneb Složité cesty zákazníka

Zjistěte, jaké cesty k Vám přivádějí Vaše zákazníky dříve, než to udělá Vaše konkurence. Pokud patříte k těm, kteří o atribučních modelech ještě neslyšeli, pak právě pro Vás je tento článek.

Cesty zákazníka k objednávkám Vašeho zboží jsou složité a málokdy přicházejí napoprvé a pouze z jednoho zdroje. K objasnění, odkud zákazníci přišli, slouží právě atribuční modely.

Představte si Váš internetový obchod jako přízemní dům s hlavním vchodem vepředu, spoustou oken, zadním vchodem a bočními dveřmi. Na hlavním vchodu visí Vaše PPC reklama (Vyhledávací síť), v oknech visí letáky (Obsahová reklama), zadní vchod je pro Vaše staré dobré zákazníky, kteří Vás znají (organické vyhledávání) a někteří vchází bočním vchodem (sociální sítě). Na všech oknech a dveřích máte kamery a alarmy, takže dobře víte o každém návštěvníkovi (Google Analytics). Většina zákazníků kolem Vašeho domu projde a na první pohled je zaujmou letáky v oknech. Někteří přijdou až ke dveřím, podívají se na reklamu a pokračují v cestě. Jiní omylem vstoupí a rychle odejdou. Jiní vstoupí dovnitř a prohlížejí si, co nabízíte. Někteří nakoupí, ale moc jich není. Někteří kolem vašich oken chodí denně a postupně si zafixují, co vlastně nabízíte a časem vstoupí hlavním vchodem nebo přijdou zadními dveřmi a nakoupí. Všechny zákazníky již dobře znáte, protože kolem chodí pravidelně a máte je na kameře, ale občas někdo přijde rovnou zadními dveřmi a vy nevíte, jak se o nich dozvěděl (šeptanda). Případně jsou ještě ve hře další kanály typu e-mailing, televizní reklamy a offline kanály jako např. billboardy, letáky ve schránkách apod. Aby k Vám lidé chodili, musíte kolemjdoucí umět zaujmout pěkným domem (kvalitní přehledný web), čistými okny (přitažlivá obsahová reklama), krásným hlavním vchodem (kvalitní reklama ve vyhledávací síti) a překvapení u bočních dveří (např.výhody při nákupu přes sociální síť).

Atribuční modely pracují s hypotézami, jaké přístupové cesty se na nákupu podílely a v jaké míře. Google Analytics zvažuje těchto 5 modelů:

Last click neboli Poslední interakce 

  • Veškeré zásluhy za nákup připadnou poslední akci. Pakliže náš zákazník vešel do domu předními dveřmi, GA připíše konverzi PPC (Google AdWords, Sklik). Tento model ovšem nebere v úvahu, že zákazník před příchodem několikrát prošel kolem oken, za dva týdny se šel podívat zadními dveřmi a nakoupil až při poslední návštěvě předním vchodem.


First click neboli První interakce

  • Konverze je připsána první interakci s obchodem. Pokud náš zákazník spatřil reklamu v okně, o dva dny později vešel bočními dveřmi, nenakoupil a naposledy přišel zadními dveřmi a provedl nákup, zásluha padne v tomto případě první interakci (Obsahová reklama).


Lineární model 

  • Rovnoměrně připisuje zásluhy všem cestám, které přispěly ke konverzi. V našem případě by si stejnou měrou zasloužili uznání jak okna, tak dveře i hlavní vchod.


Nárůst v čase 

  • V tomto případě je konverze připsána akcím, které jsou nejblíže času provedené konverzi (pokud zákazník projde kolem oken, potom kolem bočních dveří a nakonec vejde zadem a nakoupí, nejvyšší míru úspěšnosti zaznamená organické vyhledávání a menší procenta si připíšou obsahová reklama a sociální sítě).


Last non-direct click neboli Poslední nepřímý proklik 

  • Připisuje zásluhy předposlednímu kanálu. Pokud zákazník uvidí reklamu v okně a potom vejde nakoupit hlavním vchodem, konverze bude připsána oknu (obsahová reklama).


Z výše uvedeného je patrné, že k přilákání zákazníka neslouží pouze jeden kanál, je tedy třeba tyto cesty bedlivě mapovat, testovat a podle toho investovat ve správný čas a na správném místě. 


Chcete se nezávazně poradit? Kontaktujte nás
Děkujeme, Vaše zpáva byla odeslána.
Oops! Něco se pokazilo, zprávu nejde odeslat. Zkuste prosím později.
Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Tipy a rady v online
Jaké marketingové kanály lze využít?

V dnešním online světe se Vám nabízí velké množství kanálů, díky kterým lze propagovat Vaše služby, produkty a obsah. Šíře využitelných kanálů roste s tím, jak velký projekt řídíte. Čím větší produkt či služba, tím více možností jste již pravděpodobně využili nebo se chystáte využít.

Celý článek
10 tipů na texty, které prodávají

Chcete znát tipy, díky kterým budou Vaše texty na webových stránkách lákavé? Přečtěte si naše doporučení a zjistěte, jak psát texty, které nenudí ale naopak Vás nutí číst dál a dál.

Celý článek
Jak na PPC kampaně

Jaké jsou v letošním roce 2021 trendy v PPC marketingu, co všechno udělat pro to, aby Vaše kampaně využívali svůj potenciál na maximum. A jaké marketingové kanály jsou vhodné právě pro Vás. To se dozvíte v dnešním článku.

Celý článek
Nové 3 tipy pro UGC obsah na Instagramu

Už jste někdy slyšeli zkratku UGC? Kdo se s oblibou pohybuje v sociálních sítích, určitě znát bude. Kdo ne, tak se veškeré informace dozví v dnešním článku, protože tu jsou nové tipy pro UGC obsah na Instagramu.

Celý článek

Všechny kategorie

Top