Black Friday, Omnibus, nekalé praktiky a proč s nimi nezačínat

Co se v článku dozvíte:

  • co se ohledně “černých pátků” chystá
  • na co si dát pozor jako zákazník
  • na co si dát pozor jako prodejce

Léto nám brzy přejde do podzimu a opět nastane čas, kdy na nás zelený panďulák začne hlasem Filipa Švarce odevšad vykřikovat chytlavé rýmovačky, jejichž nedílnou součástí bude sousloví “Black Friday”. Že má tento svátek nákupní horečky také svá pravidla, a že se tato pravidla co nevidět zpřísní, o tom si povíme v tomto článku.

Black Friday dříve

Už více než půl století je v USA tento den po díkůvzdání znamením toho, že začaly předvánoční nákupy. Obchodníci otevírají často už o půlnoci a nabízejí slevy tak zázračné, že s nimi spojené dopravní zácpy, pouliční nepokoje a šarvátky v obchodech přiřkly tomuto dni právě to (v USA už brzy nekorektní) přízvisko “Black”. Tento svátek dorazil pochopitelně už i do Evropy, kde ovšem nemá problémy s korektností, nýbrž s nepoctivostí některých obchodníků. Aby nedošlo k nedorozumění, je třeba hned na začátku zdůraznit, že “ufoun” zmíněný v úvodu patří mezi ty poctivé. Mezi známé nekalé praktiky patří například to, že cena před slevou nebyla ve skutečnosti tak vysoká, jak prodejce inzeruje. Často je také za původní cenu vydáváno to, kolik zboží stálo před dvěma lety, zatímco jeho skutečná současná cena je třeba i nižší než ona vychvalovaná “sleva”. Tak s tím vším bude brzy konec.

Black Friday brzy

V EU platí už od roku 2019 směrnice “Omnibus”, která by měla zajistit lepší ochranu spotřebitele před nekalými praktikami prodejců. U nás by měla platit už od 28.5.2022, což se sice ještě nestalo, ale už je to na spadnutí. A co nám tedy novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele v tomto směru přinese?

Konec předstíraných slev

Především to bude zákaz umělého navyšování cen před slevou a po slevě. Obchodník bude nově povinen u akčních cenových nabídek uvádět, za jakou nejnižší cenu dané zboží nabízel alespoň po dobu 30 dnů před zavedením akce či avizované slevy. Pokud daný produkt nenabízí ještě tak dlouho, bude muset spolu s akční cenou uvést také nejnižší cenu za posledních 15 dní, či od uvedení produktu do nabídky. 

Falešné recenze a další triky

Každý, kdo dostával ze slohu alespoň dvojky, jistě dokáže přijít na pár věrohodných uživatelských identit, jejichž jménem napíše nějakou tu samochválu. V každém z těchto článečků použije jinou úroveň pravopisu (v tom nejslabším nechá zapnutý caps-lock) a falešné uživatelské recenze jsou na světě. Tak tudy ne, přátelé! Už brzy bude povinností každého obchodníka, který zveřejňuje spotřebitelské recenze, ověřit jejich pravost a uvést způsob, jakým k takovému ověření došlo.

Nově vznikne také povinnost informovat o případné třetí straně a o parametrech, podle kterých vyhledávače zobrazují obchodníkovy nabídky. Veškerá placená reklama na internetu také bude muset být náležitě označena, aby ji běžný uživatel na první pohled rozeznal od organického obsahu.

Mnoho současných obchodníků už se těmito pravidly dávno řídí, najdou se ale i takoví, kteří po nějakém tom švindlu ještě sáhnou. Buďte raději mezi těmi prvními 😉

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru