Jak správně indexovat do vyhledávačů

Co je to vlastně indexace a proč ji potřebujeme? Indexací se rozumí činnost, která přijme sadu konkrétních stránek a pečlivě je roztřídí na základě několika předem definovaných pravidel. U vyhledávačů jako je Google se můžeme setkat s takovou činností u robotů. Dalo by se říct, že existují tři základní roboti. První je crawler, ten nové webové stránky prochází a zjišťuje, zda u starých nedošlo ke změnám. Poté předá výčet stránek určených k indexací dále, svému parťákovi, indexerovi. Ten má za úkol nové a staré upravené stránky roztřídit a přiřadit je do správných míst na základě dotazů. Třetím robotem je ranker, který poté indexované stránky hodnotí a seřazuje podle relevance a priority. Ale tomu se dnes věnovat nebudeme.

V minulosti jsme indexovali přímo ve vyhledávání v nástrojích přímo k tomu určených. Seznam dodnes má podobné rozhraní jako kdysi, do kterého vložíte požadovanou URL a tím je vše hotovo. Google v minulosti disponoval podobným nástrojem, ale nedávno jeho provoz ukončil. Důvodem byla přístupnost veřejnosti, kdy se posílaly k indexování i podstránky, o kterých jejich majitel netušil. To vedlo k různým pokusům poškodit takový web ve vyhledávání. Nově je tedy na Google možnost indexovat podstránky pouze s přístupem do nástroje Google Search Console, ke kterému má přístup pouze majitel webových stránek nebo někdo z pověřených osob.

Pojďme se tedy podívat na praktickou ukázku, jak se do obou u nás nejpoužívanějších vyhledávačů můžeme dostat.

Indexace na Seznamu

Na Seznamu, jak jsem napsal výše, máme možnost využít veřejně dostupný nástroj poskytovaný přímo samotným Seznamem. Najdete ho zde a vypadá asi takto:

indexace v Seznamu webmium

Do připraveného pole vložíte jednu URL za druhou podle toho, kolik jich potřebujete odeslat k indexaci. Je to pro přidání většího počtu stránek poměrně pracný postup. Bohužel, přestože Seznam přidal do svého portfolia nástrojů také Seznam Webmaster, ani díky němu se nic příliš neulehčí. Pro přidání URL do indexu vás odkáže na totožnou stránku, jako je vidět nahoře. Výhodou je ale monitoring, podobně jako u Search Console od Google.

Indexace na Google

Pokud se rozhodnete indexovat své webové stránky do vyhledávání na Google, již Vám k tomu nepomůže dříve veřejný nástroj. Jak jsem informoval výše, nyní už mohou své stránky indexovat pouze prověření majitelé a dle mého je to dobrá cesta. Pojďme se tedy podívat na to, jak takový proces běžné indexace vypadá.

Nejprve se na této adrese přihlásíte a projdete přidáním svých webových stránek kliknutím na „Začínáme“. Budete potřebovat aktivní účet na Google a projetím postupu se Váš gmailový účet propojí s konkrétním webovým projektem. Jakmile se vám podaří dostat do nástroje, tak nahoře vlevo uvidíte možnost „Vybrat službu“. Pokud ještě žádnou nemáte, musíte kliknout na „Přidat službu“ a vyskočí na vás dialogové okno pro přidání adresy projektu.

indexace Google Webmium

První možnost vlevo Vám umožní jednorázově přidat všechny dostupné verze webových stránek na dané doméně. Ta vyžaduje ověření pomocí DNS záznamů k doméně. Pokud s indexací a nástrojem začínáte, nejjednodušší je zvolit možnost vpravo, která přidá konkrétní URL a je zde více možností ověření. Po vyplnění Vaší domény následuje krok s ověřením vlastnictví.

indexace Google Webmium

Vlastnictví stránek můžete ověřit pomocí několika způsobů. Buďto pomocí staženého souboru, který jen vložíte na váš FTP server do kořenového adresáře webového projektu, nebo HTML značky, kterou umístíte na domovskou stránku, nebo pomocí již aktivního Google analytics na stejném účtu, případně pomocí tzv. Google Tag Manageru, tedy správce značek a v neposlední řadě pomocí DNS.

Pokud se vše podařilo, nalevo nyní uvidíte nabídku služeb a hlavní přehled výkonu webového projektu. Zbývá jen přejít na položku „Soubory Sitemap“ v levém menu a nahoře vložit odkaz na konkrétní sitemapu. Výhodou je, že pomocí jedné sitemap lze najednou odeslat k indexaci tisíce i desetitisíce URL. Stejně tak můžete odeslat více verzí sitemap, která bývá často rozdělena na sitemapy pro jednotlivé kategorie, obrázky nebo vlastnosti obsahu na webu/eshopu. Po nějakém čase uvidíte při návratu do Search Console stav vyřízení, včetně popisu případných potíží.

Závěrem k indexaci

Podobně jako u jiných nástrojů, mějte vždy pod kontrolou své webové stránky. Nedávejte přístup k datům nepovolaným osobám, které by mohly potenciálně narušit dobře fungující indexaci neprofesionálním zásahem. Vyhledávače si sice po nějakém čase samy najdou nové webové stránky nebo změny na již starších, ale výše uvedeným postupem se dostanete ke kýžené indexaci dříve. A to může hrát velmi důležitou roli.

Zajímá Vás proces indexace více a chcete zjistit, zda jsou Vaše stránky správně zaindexované? Pak se s námi spojte prostřednictvím e-mailu info@webmium.cz nebo vyplňte formulář na naších stránkách webmium.cz/kontakt a my se Vám co nejdříve ozveme.

Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Tipy, rady a novinky
Novinky červenec 2020

Jste zvědaví, jaké novinky si pro nás připravil zatím nejteplejší letní měsíc červenec? Pak si nenechte ujít dnešní článek, kde se všechny novinky dozvíte. Pěkně pohromadě a na jednom místě.

Celý článek
Co přinesl červen 2020 pro sociální sítě?

Další měsíc uplynul jako voda a my Vám přinášíme další shrnutí novinek, tentokrát ze sociálních sítí z měsíce června.

Celý článek
Novinky červen 2020

Ani červen nezůstává pozadu a přináší Vám spoustu novinek. U nás je máte všechny pěkně pohromadě. Tak pojďme na ně.

Celý článek
Jak komunikovat se zákazníky online

Karanténa kvůli pandemii přiměla spoustu podnikatelů přesunout alespoň část podnikání na internet. V čem je to výhoda a jak se zákazníky vlastně komunikovat online? O tom si přečtete v dnešním článku.

Celý článek

Všechny kategorie

Top