Jaká inzerce je pro mě vhodná?

Při výběru inzerce je vždy dobré se nejprve zamyslet, jaký cíl má daná inzerce splňovat. Má přivést nové zákazníky do Vašeho eshopu? Má přilákat zákazníky do Vaší prodejny nebo je účelem uzavření obchodního partnerství? Je tedy třeba dobře vyspecifikovat cíl inzerce, který je v ideálním případě totožný s cílem vašeho podnikání (mělo by to tak být vždy). V zásadě máte možnost volit mezi placenou a neplacenou formou inzerce. Zcela neplacené formy propagace již pomalu mizí, a pokud se budete snažit takovou inzerci najít, zjistíte, že jen ve velmi málo případech je skutečně zdarma. U neplacených forem propagace můžete očekávat i menší dosah Vašeho sdělení. V dnešním článku se budu z velké části věnovat placeným formám propagace. Jaké možnosti můžete využít k propagaci svého podnikání?

  • Placená PPC reklama – jedná se o takový typ reklamy, která je ve většině případů realizována formou platby za proklik. V principu jde o to, že na vybraném inzertním portále vytvoříte reklamy se všemi potřebnými náležitostmi, reklamní kampaně spustíte a platíte, až když se potenciální zákazník dostane proklikem z inzerované reklamy na Váš web či eshop. Některé inzertní portály a typy kampaní mohou fungovat na principu ceny za tisíc zobrazení, nikoliv za proklik. U těchto reklam tedy platíte až ve chvíli, kdy Vaše reklama dosáhne tisíc zobrazení. Pokud se rozhodnete  tento typ inzerce využít, vždy se pečlivě věnujte jejímu nastavení. Pokud nevíte, jak kampaň nastavit, přenechte její nastavení raději odborníkům. Špatně nastavené kampaně budou mít velmi malý efekt a budou velmi drahé. Pomocí placených reklam můžete propagovat jak web nabízející služby, tak eshop s Vašimi produkty.
  • Zbožové (srovnávací) portály – dalším způsobem, jak propagovat zboží v online prostoru nabízejí zbožové srovnávače. Jedná se o portály, které nabízejí cenové srovnání produktů a mnohdy nabízejí i relevantní recenze na takové zboží. V Česku bychom takové srovnávače spočítali na prstech jedné ruky, tedy alespoň ty, na kterých se vyplatí inzerovat. Srovnávače zboží fungují rovněž na principu ceny za proklik. Některé z nich mohou fungovat i ve free (neplaceném) režimu, nicméně pokud to s propagací Vašich výrobků myslíte vážně, tuto možnost Vám nedoporučuji, protože v tomto režimu jsou Vaše výrobky vyhledatelné pouze v rámci fulltextového vyhledávání (tedy velmi obtížně nebo vůbec).
  • Emailing – Pokud máte eshop nebo web, můžete k propagaci svých služeb či zboží využít emailing. Jedná se o formu, kdy potenciálním zákazníkům sdělujete, co je u Vás nového formou e-mailových zpráv. Při volbě tohoto druhu inzerce si dejte dobrý pozor na kvalitu a původ emailové databáze. Vždy by se mělo jednat o kontakty – jedince, kteří Vám dali souhlas se zasláním obchodního sdělení. Důrazně doporučuji se vyhnout kupovaným databázím s e-mailovými kontakty nebo těm, u kterých si nejste jisti jejich původem. Do budoucna Vám toto rozhodnutí může ušetřit nemalé starosti.
  • Firemní zápisy – firemní zápisy mohou být jak zdarma, tak placené. Opětovně platí, že ty placené mají větší dosah a více možností. Firemní zápis můžete mít od Googlu či Seznamu. V obou případech nabízí základní informace o Vás, Vaší firmě a případně o produktech, které nabízíte.
  • Registrace do katalogů – osobně registraci do katalogů příliš nefandím, ale jedná se další možnou formu propagace Vašeho podnikání. Pokud si zaplatíte registraci do katalogů, bude Vaše firma zaregistrována do určitého počtu více či méně kvalitních, relevantních a na internetu vyhledatelných katalogů. Do těchto katalogů se můžete zaregistrovat i sami. Inzerce v některých z nich je placená, jiná je zdarma. Efektivita zápisů do těchto katalogů je kolísavá a je vždy na zvážení, zda má smysl se do toho či onoho katalogu vůbec registrovat.

Mimo výše zmíněných typů inzerce, které jsou online, pak lze využít typy propagace, které nejsou primárně vytvářeny a prezentovány v online prostoru, ale mají do něj velmi výrazný přesah.

  • Televizní spot – mnozí považují reklamu v televizi za velmi efektivní. Televizní reklamy fungují na principu vytváření povědomí o dané značce a fungují velmi dobře. Stačí si vzpomenout například na “otravného” zeleného mimozemšťana nabízejícího vše od elektroniky, až po hračky. Troufám si tvrdit, že onu zmíněnou postavičku znají i ti, kteří televizi nesledují. Nicméně, přes všechny klady televizních reklam, většina uživatelů reklamy záměrně nesleduje a pro většinu uživatelů je při sledování jejich oblíbeného pořadu spíše narušujícím a nežádoucím prvkem, který se snaží eliminovat jak jen je to možné. To je jeden z důvodu, proč se domnívám, že televizní reklama není nejefektivnějším typem inzerce. Druhá věc je, že reklamu v televizi si nemůže dovolit každý. Ceny za reklamní prostor v tomto médiu se často dostávají do astronomických výšin.
  • Reklamní spot v rádiu je ideálním řešením pro lokální podnikatele, kde mohou propagovat své výrobky i služby. Velké množství rádiových stanic je lokálního charakteru a lze s jejich pomocí zacílit na správné potenciální zákazníky. 
  • Reklama v tisku – tento druh inzerce je v současné době na ústupu. Tiskoviny se prodávají stále méně. Díky jejich digitalizaci a přesunu do online prostředí. Nicméně se stále jedná o efektivní způsob propagace zboží i služeb. Mnoho z tiskovin, které již digitalizují svůj obsah, jej přenášejí kompletně, tedy i s inzeráty.

Při volbě správného média pro Vaši inzerci vždy uvažujte nad finanční částkou, kterou jste ochotni do reklamy investovat. Jen velké společnosti si mohou dovolit investovat statisícové částky do různých druhů reklam. Jsou si dobře vědomi toho, že vložené prostředky se jim časem vrátí v podobě zvýšených zisků. I oni mají přesně vyčísleno, kolik mohou do reklamy investovat tak, aby pro ně byla profitabilní. Nejspíš se shodneme, že pro lokálního řemeslníka nemá smysl vkládat prostředky do televizní reklamy, protože reklama by pro něj neměla tak velký efekt, aby se finanční prostředky, které za ni zaplatil, vrátili v podobě přímo úměrných zisků. Berte do úvahy, při volbě typu inzerce nejen výši finančních prostředků, které chcete investovat, ale hlavně cíl a efekt, jaký má reklama přinést.

Pokud jste si vybrali PPC reklamu a nevíte jak na ni, neváhejte nás kontaktovat. Můžete nám napsat e-mail na info@webmium.cz. Dále nás můžete kontaktovat pomocí formuláře na našich webových stránkách webmium.cz/kontakt nebo na telefonním čísle naší podpory +420 605 99 44 66 a my se Vám co nejdříve ozveme.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru