Jaké marketingové kanály lze využít?

SEO – Optimalizace pro vyhledávače

SEO je nejpřirozenější cesta jak rozšířit povědomí o tom, co děláte a nabízíte. Platí zde velmi jednoduchá rovnice. Pokud jste vidět, máte podstatnou výhodu a jistotu relevantně propagovat Vaše služby a produkty. Být ale přirozeně vidět není tak jednoduché jak se na první pohled zdá. SEO je bráno za jeden z nejtěžších a nejkomplexnějších kanálů. Do poslední fáze, kde budete opravdu vidět a lidé si o Vás budou i povídat a brát Vás jako autoritu v oboru, vede dlouhá a trnitá cesta v závislosti na konkurenčnosti oboru. Primárně máte za cíl obsadit přední pozice ve vyhledávačích. A nejen tam. Například první pozice ve firemních zápisech také odehrají svou důležitou roli. 

Při vyhodnocení dopadů optimalizace buďte pozorní. Pokud se budete dívat manuálně do výsledků vyhledávání, velmi pravděpodobně budou Vaše výsledky personalizované a tak můžete vidět jiné výsledky než například Váš kolega nebo přítel z jiného města. A je to i logické. Vyhledávače se snaží personalizací nabídnout co nejlepší výsledky jednotlivým vyhledávajícím. Vyhodnocujte tak pozice pomocí nástrojů třetích stran. Například pomocí Marketing Mineru nebo Collabimu.

Pokud zvládnete projít poměrně dlouhým a kontinuálním procesem SEO, čeká Vás zasloužená a dlouhotrvající odměna v podobě předních pozic, vytěžení relevantní organické návštěvnosti a hlavně autority v oboru. Vše se na sebe začne nabalovat a průběžně Vás budou jako autoritu sami návštěvníci šířit dál, pokud si zachováte renomé.

Obsahový marketing

Obsahový marketing má velmi blízko k SEO. vlastně s ním hodně souvisí, pracuje a sdílí svoji složitost. Jistě jste už někdy slyšeli, že obsah je král. Je tomu tak i nadále a pokud zvládáte publikovat kvalitní obsah, mnohdy ještě kvalitnější než kvalitní, tak se dříve nebo později dostanete do povědomí i se svými službami či produkty. 

Při tvorbě obsahu je nutné držet se striktně relevantního tématu a odpovědět na něj v celé šíři. Ideálně lépe než konkurence. Při udržení relevance je důležité, aby článek neztratil svou čitelnost a dokázal návštěvníka chytit a nepustit. Není to jednoduchá disciplína a opravdu málo lidí ji perfektně ovládá. Jak bylo zmíněno pár vět zpátky, nevyhnete se ani nutnosti znát základy SEO. Sebelepší a čitelnější článek se totiž nedostane na oči, pokud nebude správně optimalizovaný a nebude tak vidět. 

Obsahový marketing má ale daleký přesah do všech ostatních kanálů. Relevantní a čtivé informace budete chtít použít na webech, v každém dalším newsletteru, ale i v krátkých postech na sociálních sítích. Nepodceňujte tak jeho přípravu. 

PPC – Placené reklamní kampaně

Placené reklamní kampaně, respektive platby za kliknutí (Pay Per Click) jsou jedním z nejpoužívanějších marketingových kanálů prakticky u všech velikostí projektu. Zejména u vysoce konkurenčních oborů, kde je obtížné dostat se dopředu organicky a potřebujete být rychleji na očích, je PPC ideální cesta. Výsledky se dostavují v mnohem kratším čase než u SEO.

PPC se dá rozdělit do dvou základních kategorií. Vyhledávací a obsahová síť. Ve vyhledávací sítí máte možnost účastnit se aukce o první pozice, označené jako placené. Ty jsou maximálně čtyři. Máte možnost zobrazit se v partnerských vyhledávačích, v nákupech, v mapách. Funkce zobrazení reklamy je založená na spuštění hledání konkrétním uživatelem. Pokud Vaše reklama souhlasí s dotazem ve vyhledávání, je pak velmi pravděpodobné, že se mu zobrazíte.

Obsahová síť funguje trochu jinak. V obsahové síti se snažíte oslovit návštěvníky, kteří zatím neměli zájem o Vaši nabídku, protože dosud nehledali relevantním dotazem. Vaše reklama se pak zobrazuje na partnerských webech, které poskytují reklamní prostor a nebo na webech ve vlastnictví konkrétní platformy. U Google je to například Youtube, Gmail.

U obou kategorií platí stejné pravidlo. Zobrazíte se, pokud splníte podmínky kvality a výše nabídky. Za proklik poté platíte.

Display marketing

Display marketing je z méně výkonných kanálů, přesto je ale stále perfektní například pro rozšíření povědomí o značce nebo představení služby či produktu. Obrazová forma prezentace se totiž v ideálním případě vryje návštěvníkovi do hlavy a při opětovném pozorování ji již spolehlivě identifikuje. Jedná se o klasické a hojně rozšířené bannery. Bannerů však existuje celá řada, rozdělená nejen dle účelu, ale i technologie zpracování. Od statických po dynamické, animované, případně personalizované dle lokality a mnoho dalších.

  • Klasické GIF bannery jsou s námi už od prvopočátku internetu. Jejich nevýhoda je ale v omezení datové velikosti 150kB. Nehodí se tak pro složité přechody a střídání fotografií. Slouží k upoutání pozornosti jednoduchými efekty.
  • HTML5 bannery nám dávají mnohem větší volnost v designu. Nezapomeňte však na CTA prvek v podobě tlačítka nebo jiné výzvy k akci a na konci animace ponechte celkové sdělení kampaně.
  • Responzivní bannery jsou perfektní svojí variabilitou v použití na více různě velkých displejích. Myslete zde na sdělení ve všech formátech a rozlišeních.
  • GSP reklamy v Gmailu. Propracované a velmi dobře zacílené reklamy, které se tváří jako skutečné zprávy. Tyto reklamy lze cílit na základě geolokace a zájmů.
  • Facebook Newsfeed a Carousel. v Newsfeedu Facebook ukazuje reklamy s minimem textů a dominancí obrázku. Spojte vzhled produktu s cíleným heslem a výzvou k akci. Perfektně to funguje. Carousely jsou takové Newsfeedy na pokračování. Můžete rozdělit své sdělení na více slidů a nechat tak uživatele projíždět příběhem Vašeho produktu či služby.
  • Instagram Stories jsou aktuálně v trendu a neměly by Vám uniknout. Pokud Vaše cílovka na Instagram chodí, pak je nasnadě do toho naskočit. Výborně fungují animované stories a můžete do nich vkládat i odkazy. Myslete tak na možnost do nich pohodlně kliknout a orientovat se.

Tvorba bannerů je trochu věda a existuje hned několik pevně daných pravidel, kterých je dobré se držet. Bannery by měly být perfektně čitelné a pochopitelné při několikasekundovém pohledu. Loga a další prvky umístěte na viditelných a předvídatelných místech s dostatkem prostoru okolo. Dobře zvažte správné umístění CTA prvků a pohlídejte, aby cílová stránka po prokliku byla oblečená do stejného grafického kabátku. Úspěch se jistě dostaví.

E-mail marketing

E-mailový marketing je perfektní nástroj ve fázi, kdy už máte své návštěvníky nějakým způsobem zaháčkované, poskytli Vám svůj e-mail za účelem pravidelného zasílání důležitých novinek a dalších sdělení. Je to nástroj, díky kterému lze navázaný vztah s návštěvníkem více zúžit a pravidelně budovat důvěru. Díky tomu, že rozesíláte novinky a nabídky lidem, kteří už Vás znají a souhlasili s rozesílkou, máte v ruce mocný nástroj jak prodat své nové služby nebo nabídnout ty související.

Automatizací e-mailového marketingu si otevíráte další možnosti. Nemusíte ručně hlídat, kdo se právě přihlásil k odběru, kdo má zrovna narozeniny, nebo kdo právě nakoupil a souhlasil s odběrem kvůli souvisejícím službám a příslušenství. Systém zná Vaše návštěvníky, hlídá jejich narozeniny a rozesílá speciální nabídky k relevantním příležitostem. Takový pohotový přístup může Vašim věrným zákazníkům polichotit a důvěra pouze roste. Automatizace má však i svá úskalí, vedle technických problémů je zde i problém s přehlcením odběratelů. Pokud začnete emailový marketing zneužívat ke spamování, velmi snadno se to otočí proti Vám. Nejdříve odlivem odběratelů a poté i technickým zakročením mailových klientů, kteří Vás začnou rovnou házet do spamu. A s tím se pak velmi těžko bojuje, pokud to chcete napravit. 

Sociální sítě

Již jsme se sociálních sítí letmo dotkli v předchozích kanálech. Ať už v bannerech, tak obsahovém marketingu. Sociální sítě jsou fenomén. A jejich vývoj je velmi dobré sledovat. Zatímco velmi dlouho panoval Facebook (a stále je jeden z největších), střední generace se pomalu přesouvá na Instagram a mladší generace například na Tik Tok. Využijte sociální sítě podle toho, jakou cílovku máte. Pokud cílíte na starší publikum, bude pravděpodobně stále fungovat nejlépe Facebook. V podnikatelské sféře i LinkedIn. Pro mladší cílovku už je na zvážení, zda nestojí za to vyzkoušet propagaci na Instagramu, případně Tik Toku za pomoci Influencerů, kteří se ve zdejším prostředí vyznají nejlépe.

Závěrem

Marketingových kanálů je celá řada a my jsme si představili ty nejznámější a nejvíce rozšířené. Ať už vedete malý nebo velký projekt, některé z nich by Vás určitě neměli minout. Mnohdy je ideální cesta mít rozjetých hned několik kanálů současně, pro co nejefektivnější pokrytí komunikačních kanálů směrem k potenciálním, ale i stávajícím zákazníkům či klientům.

Chcete také využít sílu internetu a propagovat svoji firmu? Neváhejte a napište nám e-mail na info@webmium.cz. Dále nás můžete kontaktovat pomocí formuláře na našich webových stránkách webmium.cz/kontakt nebo na telefonním čísle naší podpory +420 605 99 44 66 a my se Vám co nejdříve ozveme.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru