Linkbuilding aneb Jak na kvalitní odkazy

Kvalita versus kvantita

Kvalitní odkazové portfolio by mělo mít jasnou vizi. Tou vizí je shromažďovat pouze relevantní a vyvážený mix odkazů, které souvisí s Vaším oborem. Portfolio by tak mělo být tvořeno s ohledem na co nejvíce takových odkazů směrem ke kvalitě. Kvantita  by v tomto ohledu mohla být velký problém. Vyhledávače se skepticky dívají na weby, které najednou ze dne na den získaly tisíce, ale i desetitisíce a více odkazů z různých nerelevantních zdrojů. Typická situace je nechvalně proslulé hromadné registrování do katalogů. Spamováním odkazového portfolia nic neurychlíte a ještě si můžete významně uškodit. Takové portfolio se i daleko hůře kontroluje a filtruje od nevyhovujících odkazů. Zaměřte se tedy na kvalitu před kvantitou, nebudete vynaloženého úsilí litovat.

Jak získat relevantní zpětné odkazy?

Katalogy

Katalogy jsou v dnešní době velmi diskutované téma. Mnozí je dále hromadně využívají jako kdysi, přestože se doba změnila a už dávnou nehrají stejnou roli. Někteří je zase striktně odmítají s tím, že jenom škodí a nikdy vlastně nefungovaly.

Správná odpověď je někde uprostřed. Ne všechny katalogy jsou totiž špatné, některé jsou velmi dobré a chcete v nich být. Je řeč o Firmách na Seznamu a firemních zápisech na Google Maps. Tyto katalogy totiž znamenají také zápis ve dvou nejvýznamnějších mapách. Druhou skupinou výhodných katalogů jsou oborové katalogy. Pokud jste truhlář, zedník, nebo děláte v jiném specifickém oboru ve svém regionu, je velmi pravděpodobné, že si Vás zákazníci najdou přes jeden z lokálních katalogů. Tyto lokální katalogy se velmi často dostávají ve vyhledávání na vysoké pozice. Nevýhodou je samozřejmě často menší hledanost lokálního klíčového spojení a tím i menší návštěvnost z pohledu katalogu, ale ty největší mají registraci zdarma. Dejte si pozor na nabízeče podivných katalogových zápisů za tisíce či desetitisíce. Vždy nechte takovou situaci posoudit někým nezávislým z oboru, než na nabídku kývnete a zjistíte, že Vám vlastně žádný profit nepřinesly.

Guest Blogging

Guest Blogging je jedna z možností, jak získat výhodně zpětný odkaz výměnou za obsah. Celá spolupráce s daným blogem či magazínem probíhá tak, že Vy dodáte článek, který se zveřejní na blogu či magazínu a vytvoří se v něm dle domluvy zpětný odkaz. Blog bude mít čerstvý a originální obsah a Vy získáte zpětný odkaz včetně zviditelnění značky, protože pod článkem budete často podepsáni. Zde je třeba si dávat pozor, aby konkrétní blog či magazín splňoval nároky na relevantnost. Je třeba aby byl opravdu zaměřený na stejný obor, jako provozujete Vy. Takový odkaz by pak v článku měl být umístěn v souvisejícím textu a ideálně mít anchor ve tvaru klíčové fráze, na kterou je cílený.

Zpětné odkazy z Wikipedie

Wikipedia je jeden z největších webů na světě. Je autoritou v odpovídání na různé otázky, najdete na ní informace prakticky o čemkoliv. Je totiž tvořená samotnými lidmi. Získat odkaz z Wikipedie je tedy takový malý sen. Jak ale zjistit, zda je pro Vás na Wikipedii potenciál? Velmi snadno. Zadejte si do vyhledávače kouzelnou formuli inurl:cs.wikipedia.org „vaše klíčové slovo“ „neplatný odkaz“. Za „vaše klíčové slovo“ dosaďte požadovanou frázi, která souvisí s Vaším oborem. Může se stát, že nic nenajdete, a tak pro Vás Wikipedia nemusí být nejvhodnějším místem. Pokud však najdete možnost se zviditelnit, můžete pomocí nástroje Wayback Machine zjistit, co na takovém odkazu bylo dříve a nahradit to svým, ideálně kvalitnějším obsahem. Může se to zdát pracné, ale své ovoce to přinese.

Lákavý vlastní obsah

Pokud budete mít produkt nebo službu, která je v trendu, je o ní zájem, nebo budí kontroverzi, máte z poloviny vyhráno. Takové služby a produkty se totiž propagují samy od sebe a vytváří tak na sebe zpětné odkazy. Vaši zákazníci si takové služby a produkty sami přeposílají a doporučují mezi sebou. Na Vás už je pak kontrolovat případné negativní ohlasy, vyvracet je, necenzurovat. Tato cesta získání zpětných odkazů je nejpřirozenější, a tak je také ze strany vyhledávačů velmi dobře hodnocena. Získat ale takové odkazy, respektive mít v ruce produkt nebo službu, která bude takto veřejně úspěšná, není samo o sobě lehké.

Další možností je využití odkazování na informačně bohaté a autoritativní zdroje v oboru. Denně se setkáváme s faktem, že někdo  přirozeně odkazuje na informace, o kterých si myslí, že jsou relevantní. Buďte vy tím zdrojem relevantních a kvalitních informací ve svém oboru a lidé na Vás začnou odkazovat s úmyslem potvrdit své myšlenky. Sledujte Vaši konkurenci a její obsah a publikujte lepší, informačně rozsáhlejší. Staňte se obsahovou autoritou ve svém oboru.

Odkazy, se kterými nechcete nic mít

Bohužel ve světě linkbuildingu existuje i odvrácená a temná stránka. Negativně lze odkazy hodnotit z hlediska samotného procesu získání, ale i destinace, odkud směřují. Na konci si řekneme, jak se od takových odkazů distancovat.

Odkazové farmy

Odkazovými farmami se rozumí weby, které nenabízí žádnou informační hodnotu, ale pouze přemrštěnou míru zpětných odkazů na různé destinace, většinou bez ohledu na obor. Takové odkazy jsou naprosto bezcenné, vyhledávače je snadno odhalí a Vás mohou poškodit.

PR weby

PR weby jsou webové stránky založené přímo za účelem prodávat zpětné odkazy. Tváří se jako relevantní zdroj informací, mnohdy je ale jejich obsah sotva průměrný, návštěvnost velmi často příliš velkou nemají a jsou i často penalizované ze strany vyhledávačů. Vyhledávače totiž prodej zpětných odkazů nemají rády. Sponzorované odkazy by měly být označeny a mají tak automaticky menší nebo téměř žádnou váhu.

Cizojazyčné weby

Pokud provozujete webové stránky a nabízíte produkty a služby pro tuzemský trh, je vcelku logické, že zpětné odkazy z cizojazyčných webů nebudou hrát téměř žádnou roli. Dejte si také pozor na velmi častý problém, kdy se Vás někdo snaží cíleně takovými odkazy poškodit.

Automatická tvorba zpětných odkazů

Existují systém, kde po registraci a zaplacení nemalé částky začnou roboti spamovat do různých diskuzních fór a komentářových sekcí odkaz na Váš produkt či službu. Touto cestou si nikterak nepomůžete, ba naopak, můžete si velmi ublížit. A to nejen finančně. Pokud bude takového spamu příliš mnoho, velmi snadno se stanete terčem vyhledávačů v negativním slova smyslu.

Jak se distancovat od škodlivých odkazů?

Vyhledávače nabízí své nástroje, jak se lze distancovat od takových odkazů. Nutno dodat, že to není samospásné a vedle distancování je třeba usilovat i o mazání na konkrétním umístění škodlivého odkazu.

Google nabízí svůj tzv. Disavow Tool na adrese https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main . Na Seznamu se prozatím od zpětných odkazů distancovat nelze, v budoucnu by však tato možnost měla být viditelná v Seznam Webmaster Tools.

Závěrem

Budování odkazového portfolia je běh na delší trať, podobně jako celá optimalizace. Hlavním cílem portfolia je přirozenost. Přirozené a relevantní odkazy jsou hlavní náplní strategie tvorby portfolia a nevyplácí se u nich tlačit na čas. Pravidelně tvořte obsah a buďte autoritami ve svém oboru. Stejně tak pravidelně sledujte své vlastní odkazové portfolio a distancujte se od škodlivých odkazů. Hledejte možnosti, jak zajistit, aby se Vaše služba nebo produkt dostal do povědomí zákazníků takovým způsobem, že ho budou šířit dál sami a přirozeně tak tvořit Vaše portfolio zpětných odkazů.

Potřebujete pomoc s propagací Vašeho webu nebo e-shopu? Chcete poradit, jak prorazit v online světě? Není nic jednoduššího než nám napsat na e-mail info@webmium.cz nebo vyplňte formulář na naších stránkách webmium.cz/kontakt a my se Vám co nejdříve ozveme.

Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Obsahový marketing a SEO
Linkbuilding aneb Jak na kvalitní odkazy

Odkazové portfolio je nedílnou součástí optimalizace pro vyhledávače. Na základě kvality Vašeho odkazového portfolia se bude odvíjet i hodnocení ze strany vyhledávačů. Pojďme se společně podívat na několik zásad, kterými se při tvorbě takového odkazového portfolia řídit.

Celý článek
SEO neumře ani v roce 2020 aneb 10 SEO trendů pro rok 2020

SEO neumře ani v roce 2020, to už víme s naprostou jistotou. Co se ovšem v SEO mění, je každoroční vnímání různých faktorů napříč vyhledávači. Jak se na rok 2020 připravit z pohledu SEO? Vše důležité si povíme v tomto článku.

Celý článek
Podstatná aktualizace vyhledávání na Google. BERT má být revoluční.

Umělá inteligence a neuronové sítě dorazily i do segmentu vyhledávání. Podstatný krok dopředu ke kvalitnějším výsledkům.

Celý článek
Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít?

Ve druhém díle miniseriálu si ukážeme praktický příklad implementace a zároveň si řekneme, kde si taková data otestovat.

Celý článek

Všechny kategorie

Top