Nano, mikro, makro a mega influenceři. Jakého si vlastně vybrat?

Pojem influencer známe z marketingového prostředí už velmi dlouho. Může velmi dobře podpořit Váš brand, produkt nebo službu tím, že ji ukáže svojí cílové skupině. Najít vhodného influencera může být ale větší oříšek, než se na první pohled zdá.

Kdy je vhodná chvíle využít služeb influencera?

Influenceři jsou perfektní volbou ve chvíli, kdy potřebujete pro své produkty či služby zajistit co největší dosah. Vhodným výběrem takového influencera můžete zacílit nejen na vyšší počet potenciálních zákazníků, ale poměrně přesně i zaměřit jejich zájmy. Takové cílení může přinést opravdovou relevantní návštěvnost připravenou využít Vaše služby a pořídit si Vaše produkty.

Nejčastějšími cestami, jak influenceři cílí Vaše produkty na své sledující jsou založené na nějaké interakci. Například pomocí různých soutěží, ukázek s přímým sdělením, ale také nepřímými aktivitami, do kterých Váš produkt pouze zapojí a ukáží jeho výhody. Fantazii se poté meze nekladou a videa či propagační fotografie lze pořizovat kdekoliv, klidně i přímo ve Vašich firemních prostorách. 


Jak vypadá ideální průběh spolupráce s influencery?

Pokud se dostanete do bodu, kdy už má smysl myslet na zásah fanoušků prostřednictvím influencerů, je potřeba si jasně vymezit, co očekáváte Vy od něj a co naopak musíte dodat Vy jemu. 

Na začátku by mělo Vaše marketingové oddělení jasně sdělit, co chce vlastně nabízet a jak si takovou propagaci představuje. U specifických produktů i jasná pravidla, která jsou s nimi legislativně spojena. Musíte mít jasnou představu o tom, kolik postů chcete zveřejnit, jak dlouho bude celá propagace probíhat a v neposlední řadě i finanční plnění.

Ze strany influencera se očekává, že nejdříve ověří, zda je cílová skupina opravdu relevantní a má tedy taková propagace vůbec smysl. Po doladění informací o cílovce následuje plánování detailů kampaně, od grafiky, po texty, prostředí a další souvislosti. Celý vztah by měl být založen na důvěře a tak je v drtivé většině případů možné nechat volnou ruku influencerovi, pokud jste již jeho tvorbu viděli a jste se způsobem práce spokojeni. Influencer by se měl v neposlední řadě také podílet na povinném označení, že se jedná o placenou spolupráci, případně dodat informaci vyplývající z legislativy, zejména pokud se jedná o alkohol, případně hazardní hry.


Služby influencerů lze rozdělit hned do několika skupin

Nano Influenceři - tak jsou nejčastěji označováni influenceři s méně než 1000 fanoušky. Nenechte se ale příliš zmást na první pohled nízkým počtem fanoušků. Jejich síla totiž zdaleka není v počtu. Malí influenceři mají velmi úzký vztah se svými sledujícími a s ním přichází také větší důvěra. Takto malí influenceři Vám tak poskytnou velmi úspěšné oslovení cílovky výměnou za často nižší cenu, klidně i barter. A protože s tak malou základnou je to většinou jen doprovodný koníček, je na ně vyvíjen daleko menší tlak při výběru produktů. Propagují jen opravdu kvalitní a osvědčené produkty.

Micro Influenceři -  jsou skupina influencerů od 1000 do 10 000 fanoušků. Jsou velmi často specializovaní na určitý obor, nebo konkrétní produktové řady. Spojují brand produktů s jejich potenciálními zákazníky. Jejich sledující zároveň stále mnohem raději kontaktují svého influencera než konkrétní brand napřímo. Velmi často už je pro ně tento kanál nemalou složkou příjmu a tak si zakládají na dalším růstu a mnohdy udělají pro Vaše produkty i něco navíc.

Další skupinou jsou makro influenceři, s dosahem 10 000 až 100 000 fanoušků. Velmi často se mezi ně řadí celebrity, které mají sice velký dosah a míru zapojení, obětí je však nutné zapojení jejich soukromí nebo velmi dobrých znalostí ve svém oboru tak, aby si udrželi relevanci a samotný dosah. Je to první skupina influencerů, která si jako prioritu klade kvalitu a dobré jméno produktu. Spolupráce s nimi bývá obecně dražší. Jsou také velmi vybíraví, s jakým brandem se spojují, protože to může mít podstatný vliv na jejich vnímání veřejností.

Poslední a tou největší skupinou influencerů jsou mega influenceři. Mají obrovský dosah s počty sledujících přesahující 100 000. Takto velké skupiny mají velké potíže udržet vztah influencera s jeho sledujícími dostatečně úzký. Není to zkrátka možné. Perfektně se hodí pro masové kampaně. Typicky při uvádění nového produktu na trh, nebo nutnosti šířit povědomí o brandu.

Jak takovou spolupráci s influencery vyhodnocovat?

Vybrali jste si influencera šitého na míru Vašemu produktu nebo službě, ale pořád nemáte příliš jasno, jak vlastně ten dosah a vliv influencera na úspěch produktu či služby budete měřit. Je to pochopitelné, není to příliš lehká disciplína. Přesto i zde je hned několik bodů, díky kterým to lze udržet v mezích.

Povědomí o značce. Zde bychom se měli primárně zaměřit na tzv. Imprese. Zjednodušeně řečeno, je to metrika, která vyjadřuje počet lidí zasažených informací o Vašem brandu, produktu, službě. Jsou to data, ke kterým má každý influencer přístup ve své síti.

Měření zásahu značkou se provádí na základě reakcí na jednotlivé posty. Tzv. engagement je metrika, která tento zásah vyjadřuje. Sečtete komentáře, lajky a sdílení a finální engagement je na světě.

Růst zájmu o Váš brand, produkty, služby se zase snadno nalezne v grafech znázorňující přibývání sledujících.

Návštěvnost a prodeje. Velmi snadno můžete měřit dopad kampaní ve statistikách návštěvnosti. Stačí jen dodat influencerovi nějaký specifický trackovací odkaz, na jehož základě si data snadno vyfiltrujete ve svých analytických nástrojích. Velmi podobně si ověříte i prodeje, které se uskutečnily prostřednictvím influencera a jeho propagace. Stačí je nějakým způsobem odlišit od již zavedených. Například speciálním slevovým kódem.

Závěrem

Pokud ještě váháte nad spoluprací s influencery, neváhejte. Můžete začít třeba s těmi nejmenšími, díky kterým dokážete využít jejich důvěrného vztahu s podobnou cílovou skupinou. První kroky Vás ani nemusí stát příliš mnoho prostředků, zejména pokud lze využít barterové spolupráce, například produkt za propagaci a tak dále. S tím bude růst Vaše potřeba být vidět a s tím růst i Vaše důvěra k influencerům, zabřednete do větších a větších sítí. Na Vás už bude jen vše správně vyhodnotit a pohlídat si pravidla spolupráce.



Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Branding
Brandové kampaně nebo kampaně s okamžitou odezvou?

Víte, na jaké kampaně se zaměřit v dnešním marketingovém světě? Budou to kampaně s okamžitou odezvou nebo kampaně na budování značky? Kterou si vybrat? Obě mají své plusy i mínusy, my se na ně podíváme spolu.

Celý článek
Nano, mikro, makro a mega influenceři. Jakého si vlastně vybrat?

Influencer. To je člověk, který má za úkol nás ovlivnit tím, že propaguje určitou službu nebo produkt. Dnešní mládež by v dospělosti chtěla být právě influencerem. Ale co všechno za touto prací stojí a je vše opravdu tak jednoduché, jak se zdá? Na to se podíváme v dnešním článku.

Celý článek
Pracujte s recenzemi na internetu

Máte internetový obchod, nebo poskytujete služby a sledujete hodnocení Vašich klientů? Bojíte se negativních komentářů, nebo nevíte, co s nimi? S našimi radami se již negativních komentářů bát nemusíte, naopak z nich vytěžíte maximum. Vše se dozvíte v dnešním článku.

Celý článek
Brand Safety aneb Reputace značky

Ochrana a reputace značky, budování dobrého jména firmy. Už jste to někdy slyšeli? A o co přesně jde a proč by Vás to mělo zajímat? O tom se dočtete v dnešním článku.

Celý článek

Všechny kategorie

Top