Podstatná aktualizace vyhledávání na Google. BERT má být revoluční.

Co je BERT a co bude jeho hlavním cílem?

               BERT (akronym „Bidirectional Encoder Representations From Transformers“) je algoritmus, který před několika dny Google vypustil do svého vyhledávacího prostředí. Určitě si všichni vzpomínáme, s jakou slávou představil Google před pěti lety svůj RankBrain, který měl být také menší revolucí v lepším pochopení vyhledávacích dotazů a tím i zpřesnění výsledků. BERT by měl být vylepšenou verzí v mnoha ohledech. Přímo ovlivnit by mohl výsledky u jednoho dotazu z deseti. Hlavním cílem, který se BERT bude snažit plnit, bude pak lepší pochopení vyhledávacího dotazu a následně i kvalitnější nabídku tzv. Featured Snippetů.

Jak BERT funguje v praxi?

               Zjednodušeně by měl BERT lépe pochopit souvislosti a význam slov před a po klíčovém výrazu. To znamená, že zvládne určit kontext, na jehož základě se pokusí poskytnout co nejpřesnější výsledky vyhledávání. Google uvedl i pár praktických ukázek, jakby měl BERT fungovat. V prvním případě položil dotaz ve vyhledávání na potřebu víza pro Brazilce cestujícího do USA. Doteď algoritmus vyhodnocoval celý výraz bez fráze „to USA“. To ve výsledku znamenalo, že byl dotaz pochopen jako položený od Američana a tím pádem poskytl nepříliš relevantní výsledek v podobě článku v novinách. Po úpravě algoritmu a vzetí do úvahy slova před a po klíčovém výrazu již správně pochopil, že jde o Brazilce a správně mu nabídl primárně ambasádu, kde si vízum může zařídit. Níže v grafice pár dalších příkladů.

Kdy nasadí Google BERTa do provozu?

               BERT byl do ostrého provozu nasazen již v druhé polovině minulého týdne. Prozatím však pouze v angličtině. Předpokládám však, že se postupně dočkají i další jazyky, včetně češtiny. Doufejme, že co nejdříve. Co se týče RankBrain, tak ten nekončí a ani potenciální globální nástup BERTa neznamená jeho konec. Budou pracovat společně ruku v ruce a Google bude podle dat vyhodnocovat, zda a kde BERTa co nejefektivněji využít.

Závěrem

               BERT je dalším velkým krokem blíže k lepším organickým výsledkům. Vyhledávače zase o něco lépe porozumí kontextu našich dotazů a budou nám nabízet relevantnější data. O to více bude platit základní poučka pro tvořivce, a to ta, že by měli obsah primárně tvořit pro lidi a ne pro vyhledávací roboty.

Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Obsahový marketing a SEO
Podstatná aktualizace vyhledávání na Google. BERT má být revoluční.

Umělá inteligence a neuronové sítě dorazily i do segmentu vyhledávání. Podstatný krok dopředu ke kvalitnějším výsledkům.

Celý článek
Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít?

Ve druhém díle miniseriálu si ukážeme praktický příklad implementace a zároveň si řekneme, kde si taková data otestovat.

Celý článek
Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít? Část 1. Teorie

Upoutejte ve vyhledávačích pozornost potenciálních návštěvníků a využijte sílu strukturovaných dat. Jak vám pomohou?

Celý článek
4 nejrozšířenější mýty v linkbuildingu

Znáte nejčastější mýty linkbuildingu? Když se jim vyhnete vytvoříte si kvalitní odkazové portfolio.

Celý článek

Všechny kategorie

Top