Pohotovost pro podnikatele! Přišly novely, které se dotknou fungování téměř každého e-shopu

Od 6. 1. 2023 začala platit nová pravidla (nejen) pro e-shopy.

JAKÉ ZÁKONY SE MĚNÍ, PROČ A JAK?

Změnily se dva z hlavních předpisů týkajících se e-commerce, a to občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Důvody pro změnu pramení v evropské směrnici, kterou Česko muselo promítnout do svého práva. A jak jinak, opět se posilují práva spotřebitele. Pojďme se na hlavní změny podívat.

Informování o slevách

Změna v této oblasti se dotkne všech obchodníků, nejen e-commerce. V tomto ohledu novela cílí na ukončení praktik některých prodejců, kteří záměrně uměle „vyšroubují“ ceny, aby následně ukazovali slevy z takto zvýšených cen jako mimořádně výhodné. S tím novela skoncuje. 

Obchodníci budou nově muset uveřejňovat nejnižší cenu výrobku nebo služby za posledních 30 dní před zlevněním. Případně před prvním zlevněním, pokud podnikatel zlevňuje postupně delší dobu. Pokud by produkt byl na trhu méně než 30 dnů, bude třeba uveřejnit nejnižší cenu za dobu, kdy je produkt na trhu. Výjimku mají produkty s krátkou dobou spotřeby nebo podléhající rychlé zkáze (tzn. třeba jídlo).

Pozor na recenze

Pokud na svém webu nebo e-shopu uveřejňujete recenze od spotřebitelů, budete nově muset uvádět také to, jakým způsobem ověřujete pravost recenzí (tj. že pocházejí skutečně od vašich zákazníků), nebo alespoň informaci, že recenze neověřujete.  

Nedodržení těchto povinností může vést k pokutě za klamavou obchodní praktiku nebo v některých případech i k právu zákazníků odstoupit od smlouvy. 

Delší předpoklad existence vady v době předání

Dosud platilo, že pokud spotřebitel vytkl vadu věci do 6 měsíců od jejího předání, předpokládalo se, že věc byla vadná už při předání. V takové situaci je to obchodník, kdo musí prokazovat opak. Nově se doba, po kterou se předpokládá vada věci už v době předání, prodlužuje na 12 měsíců. 

Některé další změny

Z dalších změn můžeme vyjmenovat např.:

  • konec možnosti uzavřít se spotřebitelem smlouvu pouze po telefonu – nově je nutné doručit spotřebiteli písemnou podobu smlouvy a smlouva spotřebitele zavazuje teprve poté, co její znění potvrdí;
  • při prodeji na předváděcích akcích a podomním prodeji se prodlužuje lhůta pro odstoupení ze 14 na 30 dní;
  • přednostní uvádění prodejců na základě placené propagace bez současného zřetelného uvedení takové skutečnosti bude klamavou praktikou;
  • povinnost zřetelně označit tlačítko, kterým se finálně odesílá objednávka, tak, aby z něj vyplývalo, že zákazníka zavazuje k platbě;
  • novinky v prodeji digitálních služeb a při provozu tzv. on-line tržišť.

SHRNUTÍ 

Novelu přivítají zřejmě hlavně spotřebitelé, pro které zavádí další nezanedbatelná práva. Naopak podnikatelé zřejmě budou skřípat zuby, ale přesto jim nezbyde nic jiného, než se na novelu adaptovat a své procesy přiměřeně upravit. Výše popsané změny jsou jen naším výběrem těch nejvýznamnějších z celé řady dalších.

Článek vznikl ve spolupráci s ATREUM advokátní kancelář s.r.o., www.atreum.cz Děkujeme Vítkovi Hruškovi.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru