Real-time bidding, nákup a prodej reklamy budoucnosti

Real-time bidding je automatizovaný aukční model, který slouží k nákupu a prodeji programatické reklamy. Jak jeho název naznačuje, nákup jednotlivých impresí probíhá v reálném čase. RTB aukce probíhá následujícím způsobem: Na jedné straně přichází Publisher (vydavatel) s nabídkou reklamního prostoru a na druhé straně inzerent, který hodlá daný prostor nakoupit pro účely umístění své reklamy. Tato aukce probíhá v reálném čase – inzerent již nevyjednává přímo s vydavatelem o ceně za určitý počet impresí, které jeho reklama obdrží. Cenu v tomto případě stanovuje trh a o zájmech inzerentů umístit svou reklamu právě na danou doménu. S RTB se neodlučitelně pojí pojmy, které je třeba rozeznat, a sice Demand side platforms (DSP) a Supply side platforms (SSP). DSP jsou nástroje, pomocí kterých inzerenti nakupují reklamní prostor. U nás nalezneme zejména Adform, DoubleClick bid manager od Google či Etarget. SSP jsou naopak nástroje, které slouží médiím k nabídce reklamního prostoru.

Proces nákupu reklamy

1. Návštěvník přichází na webovou stránku

2. SSP odesílá informaci o dané webové stránce, dostupných reklamních pozicích, a především o uživateli samotném

3. Informace jsou zpracovány a na nabídku reagují DSP, které dle nastavených kritérií a cílení kampaně a informací o uživateli přihazují v reálném čase

4. SSP vypočítá vítěze aukce a naúčtuje mu o 0,01 € vyšší nabídku, než je výše druhé nejvyšší nabídky – jde o tzv. second-best price auction

5. Imprese je prodána inzerentovi s vítěznou nabídkou

6. Celková cena se udává v ceně za tisíc impresí, tedy CPM

Jaké jsou výhody RTB?

- Využití RTB, namísto přímého nákupu reklamy od vydavatele, má několik výhod

- Pokud v průběhu kampaně vidíme, že daná kreativa či doména nepřináší žádné výsledky, můžeme kreativu jednoduše vyměnit či na dané doméně vůbec neinzerovat. Toto by po uzavření smlouvy pro přímý nákup s vydavatelem mohl být tvrdý oříšek

- Využitím RTB máme možnost cílení na demografické, psychografické či behaviorální vlastnosti daného návštěvníka – při přímém nákupu se tedy nelimitujete pouze na jednu webovou stránku s prakticky žádnými možnostmi dalšího cílení. Z kontextového zobrazování reklamy se tedy dostáváme k zobrazování reklam uživatelům na základě toho, jak se na internetu chovají – již dlouho není překvapující, že se reklama na náhradní díly offroad vozů objeví u článku o horoskopech

- Omezení frekvence zobrazování jednomu uživateli, díky tomu, že uživatelé webu jsou identifikování pomocí cookies – hravě tedy zabráníme znechucení uživatele tím, že mu nebudeme ukazovat tu samou kreativu pořád dokola

- Redukce „reklamního odpadu“ – díky komplexnějším možnostem cílení se přibližujeme přinejmenším z pohledu inzerentů ideálnímu stavu, kdy jednotlivá sdělení oslovují pouze relevantní uživatele a nedochází tedy k ignorování kreativy uživatelem pouze proto, že neinzeruje věc, o kterou by daný uživatel měl zájem.

- Na závěr díky průběhu a výsledkům kampaně můžeme objevit nové souvislosti, které poté využijeme v ostatních komunikačních kanálech, jako jsou mailing či sociální sítě – RTB kampaň nám tedy může o našich potenciálních zákaznících prozradit hodnotné informace, které můžeme využít k dalšímu růstu.

RTB je formát, kterému je pro další vývoj online inzerce přisuzován větší a větší potenciál. Jeho nynější podíl na celkové display reklamě činí 11%, avšak v porovnání s rokem 2017, zaznamenal v roce 2018  54% nárust investic, což ukazuje, že potenciál programatické RTB reklamy se opírá o reálná data. Všichni, kteří máme co dočinění s (online) marketingem, bychom se tedy měli držet na pozoru, aby nám neujel vlak.

Chcete se nezávazně poradit? Kontaktujte nás
Děkujeme, Vaše zpáva byla odeslána.
Oops! Něco se pokazilo, zprávu nejde odeslat. Zkuste prosím později.
Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Tipy a rady v online
Atribuční modely

Většina z Vás, kteří se pohybují ve světě online kampaní termín “atribuce” jistě znají (a jistě nejen oni, protože tento termín se nevztahuje pouze k marketingu). Pro ty ostatní si termín objasníme a ukážeme si, kdy je vhodné použít jaký model.

Celý článek
Proč vůbec inzerovat v online světě

Chcete vyzkoušet online inzerci a stále váháte? Pojďme se spolu podívat, co taková online inzerce obnáší a v čem vám bude přínosná. Odpovědi na vaše otázky naleznete v dnešním článku.

Celý článek
Jaké marketingové kanály lze využít?

V dnešním online světe se Vám nabízí velké množství kanálů, díky kterým lze propagovat Vaše služby, produkty a obsah. Šíře využitelných kanálů roste s tím, jak velký projekt řídíte. Čím větší produkt či služba, tím více možností jste již pravděpodobně využili nebo se chystáte využít.

Celý článek
10 tipů na texty, které prodávají

Chcete znát tipy, díky kterým budou Vaše texty na webových stránkách lákavé? Přečtěte si naše doporučení a zjistěte, jak psát texty, které nenudí ale naopak Vás nutí číst dál a dál.

Celý článek

Všechny kategorie

Top