Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít?

Část 2. Praxe

V prvním díle naše miniseriálu o strukturovaných datech jsme si řekli vše podstatné z teorie. Vysvětlili jsme si jak strukturovaná data poznáme, jak je využívat a hlavně proč je využívat. Nyní se podíváme na konkrétní případy z praxe.

Jak implementovat strukturovaná data?

Pro implementaci strukturovaných dat je potřeba sáhnout přímo do zdrojového kódu vašich webových stránek. Implementaci je možné provést pomocí tří hlavních formátů:

  • Microdata
  • JSON-LD (Javascript Object Notation for LinkedData)
  • RDFa (Resource Description Framework in Attributes

Praktickou ukázku implementace si ukážeme pomocí formátu JSON-LD. Tento formát je totiž nejméně náchylný k chybám, než zbylé dva. Jeho tvorba a editace je poměrně jednoduchá,podobná XML).

Na obrázku výše můžete vidět velmi jednoduchou a základní podobu jedné z možných implementací strukturovaných dat. Tento příklad se týká konkrétně článku na blogu. Nyní si popíšeme jednotlivé prvky a atributy uvedené v aplikaci:

  • Na začátku každého scriptu je potřeba uvést, o jaký typ strukturovaných dat se jedná. Zde tedy uvedeme „BlogPosting“.
  • Poté musíme sdělit, k jakému většímu celku tento Blog post spadá a tím je webová stránka, tedy „WebPage“ společně s URL na daný článek.
  • Pomocí proměnných Headline a Description uvedeme název našeho článku a stručný popis, o čem článek je.
  • Následně připojíme grafiky, které v článku využijeme. Zde konkrétně pod proměnou Image.
  • V následující části aplikace uvádíme kdy byl článek publikován (datePublished) a poslední datum úpravy (dateModified).
  • Další sekce aplikace je určena prezentaci autora pomocí Person, kde uvedete jméno autora článku.
  • Poslední část se věnuje organizaci, pod kterou daný článek vyšel, zde je to Organization.

Jedná se o jeden z mnoha možných způsobů využití strukturovaných dat. Lze je ještě rozšířit na základě dalších atributů ze Schema.org . Ukázali jsme se pouze jeden ze snazších, pro lepší uchopení problematiky.

Implementace JSON-LD do vašeho webu

V první řadě si musíme říct, že i pro implementaci takových dat je třeba dodržovat pravidla stanovená Googlem. Najdete je na odkazu https://developers.google.com/search/docs/guides/sd-policies. Dodržením těchto pravidel se vyhnete potenciální penalizaci.

               K implementaci JSON souboru do vašeho webu slouží několik cest. Vše záleží na technickém zázemí, na kterém vaše prezentace běží. Například u Wordpressu je situace velmi jednoduchá a pomocí různých pluginů pro přidání Markup JSON lze jednorázově přidat strukturovaná data v rámci celého webu. Dalším způsobem je vložit je na web ručně do zdrojového kódu. To je spolehlivý, ale poměrně zdlouhavý proces. Poslední možností implementace je pomocí Google Tag Manageru, která ale není příliš doporučovaná. Hlavním problémem je zpracování Javascriptu ze strany Google. Google není zrovna spolehlivý v načítání Javascriptu a tak se může stát, že strukturovaná data zaregistruje mnohem později nebo vůbec, na rozdíl od ručního vložení do HTML. Některé vyhledávače dokonce Javascript nespouštějí,například Yahoo, Baidu a Yandex. Bing se o to pokouší, ale je v tom ještě nešikovnější než Google.

Jak otestovat přítomnost strukturovaných dat?

Způsobů jak otestovat vaše právě implementovaná strukturovaná data je hned několik. Nejspolehlivějším je využít externí nástroje, například Marketing Miner, který má na tuto kontrolu speciální URL pomůcku pro kontrolu strukturovaných dat.

Další cestou otestování strukturovaných dat, respektive vložení Schema.org, je nástroj přímo od Google Structured Data Tester.

Strukturovaná data a jejich výkon lze poté sledovat přímo v Search Console, kam vám Google posílá veškeré informace.

Závěrem

Strukturovaná data jako taková mohou, ale nemusí ovlivnit vaše pozice ve vyhledávačích. Mají nepřímý vliv. To znamená, že jejich implementací můžete ovlivnit faktor, který ovlivní jiný faktor důležitý pro rozhodování vyhledávače o kvalitě vaší stránky. Zde konkrétně je ten řetěz založený na míře prokliku u vašeho výsledku v SERPu. Domnívám se, že čím vyšší CTR (proklikovost) máte, tím silnější je to známka o kvalitě a vyhledávač by tak měl lépe hodnotit váš web.Implementace se každopádně vyplatí i z důvodu, že jasně sdělíte vyhledávačům o jaký typ obsahu se jedná.

Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Obsahový marketing a SEO
Podstatná aktualizace vyhledávání na Google. BERT má být revoluční.

Umělá inteligence a neuronové sítě dorazily i do segmentu vyhledávání. Podstatný krok dopředu ke kvalitnějším výsledkům.

Celý článek
Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít?

Ve druhém díle miniseriálu si ukážeme praktický příklad implementace a zároveň si řekneme, kde si taková data otestovat.

Celý článek
Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít? Část 1. Teorie

Upoutejte ve vyhledávačích pozornost potenciálních návštěvníků a využijte sílu strukturovaných dat. Jak vám pomohou?

Celý článek
4 nejrozšířenější mýty v linkbuildingu

Znáte nejčastější mýty linkbuildingu? Když se jim vyhnete vytvoříte si kvalitní odkazové portfolio.

Celý článek

Všechny kategorie

Top