Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít?

Část 2. Praxe

V prvním díle naše miniseriálu o strukturovaných datech jsme si řekli vše podstatné z teorie. Vysvětlili jsme si jak strukturovaná data poznáme, jak je využívat a hlavně proč je využívat. Nyní se podíváme na konkrétní případy z praxe.

Jak implementovat strukturovaná data?

Pro implementaci strukturovaných dat je potřeba sáhnout přímo do zdrojového kódu vašich webových stránek. Implementaci je možné provést pomocí tří hlavních formátů:

  • Microdata
  • JSON-LD (Javascript Object Notation for LinkedData)
  • RDFa (Resource Description Framework in Attributes

Praktickou ukázku implementace si ukážeme pomocí formátu JSON-LD. Tento formát je totiž nejméně náchylný k chybám, než zbylé dva. Jeho tvorba a editace je poměrně jednoduchá,podobná XML).

Na obrázku výše můžete vidět velmi jednoduchou a základní podobu jedné z možných implementací strukturovaných dat. Tento příklad se týká konkrétně článku na blogu. Nyní si popíšeme jednotlivé prvky a atributy uvedené v aplikaci:

  • Na začátku každého scriptu je potřeba uvést, o jaký typ strukturovaných dat se jedná. Zde tedy uvedeme „BlogPosting“.
  • Poté musíme sdělit, k jakému většímu celku tento Blog post spadá a tím je webová stránka, tedy „WebPage“ společně s URL na daný článek.
  • Pomocí proměnných Headline a Description uvedeme název našeho článku a stručný popis, o čem článek je.
  • Následně připojíme grafiky, které v článku využijeme. Zde konkrétně pod proměnou Image.
  • V následující části aplikace uvádíme kdy byl článek publikován (datePublished) a poslední datum úpravy (dateModified).
  • Další sekce aplikace je určena prezentaci autora pomocí Person, kde uvedete jméno autora článku.
  • Poslední část se věnuje organizaci, pod kterou daný článek vyšel, zde je to Organization.

Jedná se o jeden z mnoha možných způsobů využití strukturovaných dat. Lze je ještě rozšířit na základě dalších atributů ze Schema.org . Ukázali jsme se pouze jeden ze snazších, pro lepší uchopení problematiky.

Implementace JSON-LD do vašeho webu

V první řadě si musíme říct, že i pro implementaci takových dat je třeba dodržovat pravidla stanovená Googlem. Najdete je na odkazu https://developers.google.com/search/docs/guides/sd-policies. Dodržením těchto pravidel se vyhnete potenciální penalizaci.

               K implementaci JSON souboru do vašeho webu slouží několik cest. Vše záleží na technickém zázemí, na kterém vaše prezentace běží. Například u Wordpressu je situace velmi jednoduchá a pomocí různých pluginů pro přidání Markup JSON lze jednorázově přidat strukturovaná data v rámci celého webu. Dalším způsobem je vložit je na web ručně do zdrojového kódu. To je spolehlivý, ale poměrně zdlouhavý proces. Poslední možností implementace je pomocí Google Tag Manageru, která ale není příliš doporučovaná. Hlavním problémem je zpracování Javascriptu ze strany Google. Google není zrovna spolehlivý v načítání Javascriptu a tak se může stát, že strukturovaná data zaregistruje mnohem později nebo vůbec, na rozdíl od ručního vložení do HTML. Některé vyhledávače dokonce Javascript nespouštějí,například Yahoo, Baidu a Yandex. Bing se o to pokouší, ale je v tom ještě nešikovnější než Google.

Jak otestovat přítomnost strukturovaných dat?

Způsobů jak otestovat vaše právě implementovaná strukturovaná data je hned několik. Nejspolehlivějším je využít externí nástroje, například Marketing Miner, který má na tuto kontrolu speciální URL pomůcku pro kontrolu strukturovaných dat.

Další cestou otestování strukturovaných dat, respektive vložení Schema.org, je nástroj přímo od Google Structured Data Tester.

Strukturovaná data a jejich výkon lze poté sledovat přímo v Search Console, kam vám Google posílá veškeré informace.

Závěrem

Strukturovaná data jako taková mohou, ale nemusí ovlivnit vaše pozice ve vyhledávačích. Mají nepřímý vliv. To znamená, že jejich implementací můžete ovlivnit faktor, který ovlivní jiný faktor důležitý pro rozhodování vyhledávače o kvalitě vaší stránky. Zde konkrétně je ten řetěz založený na míře prokliku u vašeho výsledku v SERPu. Domnívám se, že čím vyšší CTR (proklikovost) máte, tím silnější je to známka o kvalitě a vyhledávač by tak měl lépe hodnotit váš web.Implementace se každopádně vyplatí i z důvodu, že jasně sdělíte vyhledávačům o jaký typ obsahu se jedná.

Chcete se nezávazně poradit? Kontaktujte nás
Děkujeme, Vaše zpáva byla odeslána.
Oops! Něco se pokazilo, zprávu nejde odeslat. Zkuste prosím později.
Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Tipy a rady v online
Jaké marketingové kanály lze využít?

V dnešním online světe se Vám nabízí velké množství kanálů, díky kterým lze propagovat Vaše služby, produkty a obsah. Šíře využitelných kanálů roste s tím, jak velký projekt řídíte. Čím větší produkt či služba, tím více možností jste již pravděpodobně využili nebo se chystáte využít.

Celý článek
10 tipů na texty, které prodávají

Chcete znát tipy, díky kterým budou Vaše texty na webových stránkách lákavé? Přečtěte si naše doporučení a zjistěte, jak psát texty, které nenudí ale naopak Vás nutí číst dál a dál.

Celý článek
Jak na PPC kampaně

Jaké jsou v letošním roce 2021 trendy v PPC marketingu, co všechno udělat pro to, aby Vaše kampaně využívali svůj potenciál na maximum. A jaké marketingové kanály jsou vhodné právě pro Vás. To se dozvíte v dnešním článku.

Celý článek
Nové 3 tipy pro UGC obsah na Instagramu

Už jste někdy slyšeli zkratku UGC? Kdo se s oblibou pohybuje v sociálních sítích, určitě znát bude. Kdo ne, tak se veškeré informace dozví v dnešním článku, protože tu jsou nové tipy pro UGC obsah na Instagramu.

Celý článek

Všechny kategorie

Top