Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít? Část 1. Teorie

Co jsou strukturovaná data?

Strukturovaná data nejsou nic víc, než vhodně poskládaná data do předem stanoveného a srozumitelného schématu pro vyhledávače. Tato data nám pomohou ve vyhledávači zaujmout potenciálního návštěvníka ještě lépe, než klasickým psaným textem. A to nemáme nic proti krásně napsanému titulku a popisku.

Pokud vhodně označíte váš obsah strukturovanými daty, ve správném schématu, tak máte velmi vysokou šanci, že se ve výsledcích vyhledávaní objeví další doplňující informace přímo u vašeho zápisu. Doporučujeme využívat Google podporovaný projekt https://schema.org/. Zajistíte tím, že se nesetkáte s problémy, při kterých by nemuselo vše fungovat správně. Právě na Schema.org najdete přesně definovaná data, na kterých se vyhledávače shodly, že je budou používat.

Jak taková data poznám?

Strukturovaná data poznáte ve výsledcích vyhledávání velmi snadno. Doslova na první pohled.

Výše můžete vidět praktické využití strukturovaných dat například pro recepty. Všimněte si využití dat pro zviditelnění samotných uživatelských recenzí a průměrného skóre receptu. Tato data mohou velmi často rozhodnout o úspěchu vašeho výsledku ve vyhledávání. Statistiky sice říkají, že nejvíce lidí klikají na první příčky, pokud ale budete disponovat správnými strukturovanými daty a budete mít velmi dobré hodnocení, je pravděpodobné, že si lidé vyberou váš recept.

Jaká strukturovaná data lze využít?

Mezi nejrozšířenější typy strukturovaných dat patří právě tyto:

Event – slouží k popisu události. Obsahuje i data o začátku, lokalitě a konci konkrétní akce či eventu.

● Article – nejčastěji využívaný pro označení článku na blogu

● Job Posting – určený striktně pro označování pracovních nabídek a inzerátů

● Organization – kompletní popis vaší organizace či firmy. Lze zde uvést webové stránky, profily na sociálních sítích. Používá se primárně pro firmy, které nelze navštívit fyzicky.

● Local Business – označení pro lokální podnik či firmu. Obsahuje také otevírací hodiny a další konkrétní informace.

● Recipe – určený k označování receptů (viz ukázka nahoře)

● Review – sloužící k rozpoznání recenzí

● Person – využití najde zejména k označení autorů nebo pracovníků v sekcích „O nás“

● Product – označuje produkty, včetně jejich vlastností, značky, ceny a nabídky

Proč strukturovaná data využívat?

Jedná se o naprosto logickou otázku a odpověď na ní je ještě logičtější. Hlavním cílem vašeho výsledku ve vyhledávání je oslovit potenciálního návštěvníka. Vedle vašich krásně a efektivně napsaných popisků s titulky vám v tom pomůžou právě tato strukturovaná data.

Jejich role ale není pouze ve vztahu k samotným návštěvníkům. Slouží také k dosažení porozumění mezi vyhledávači a vaším obsahem. Usnadníte tak vyhledávači cestu k obsahu a on ho snáze rozdělí mezi potenciální návštěvníky. Prozatím však neexistuje případová studie, která by dokázala přímý vliv na pozice ve vyhledávání. To ale vůbec nevadí. Při vhodném využití se míra prokliku u vašeho výsledku vyhledávání může zvýšit o desítky procent.

V dalším díle si ukážeme, jak taková strukturovaná data aplikovat v praxi. Naučíte se je vložit na váš web a ukážeme si také, jak efektivně otestovat, zda jsou vámi strukturovaná data správně nastavená.

Chcete se nezávazně poradit? Kontaktujte nás
Děkujeme, Vaše zpáva byla odeslána.
Oops! Něco se pokazilo, zprávu nejde odeslat. Zkuste prosím později.
Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

SEO
Objeveno,momentálně neindexováno - je důvod k panice?

V minulosti jsme si zvykli na notnou dávku luxusu ze strany Googlu s ohledem na indexaci nového obsahu. Dříve docházelo k indexaci velmi rychle. Doba pokročila a situace se podstatně změnila. Co s tím?

Celý článek
8 tipů pro perfektní lokální SEO

Lokální SEO je občas mylně podceňováno. Přesto je ale pro úspěch v lokálním vyhledávání nevyhnutelným středobodem pro potenciální návštěvníky. Pojďme se společně podívat na to, jak se s ním poprat a vytěžit z něj maximum.

Celý článek
Co je to SEO a proč ho potřebujete?

Základem drtivé většiny nejen webových projektů je být vidět. Ruku v ruce s organickou viditelností jde i optimalizace pro vyhledávače, tedy SEO, díky kterému budete lépe dohledatelní. Proč ho tedy přesně potřebujete a jak trnitá je cesta k úspěchu, to si řekneme dále.

Celý článek
Core Web Vitals: Co znamenají a jak s nimi pracovat?

Podívali jsme se na zub Core Web Vitals. Metrikám, označujícím míru uživatelského zážitku na webu. O tom, co se pod nimi reálně skrývá, na co mají vliv a jak se s nimi popasovat, si povíme v článku.

Celý článek

Všechny kategorie

Top