Třikrát měř…!

Co se v článku dozvíte:

  • co všechno se dá v souvislosti s vaším podnikáním měřit
  • k čemu to může být dobré
  • proč měření samo o sobě nestačí

Tenhle znáte?

K podjezdu pod železnicí se blíží kamion. Je vysoký 4m a značka před podjezdem ukazuje maximální volnou výšku 3,5m. Řidič zastaví a otočí se na závozníka: “Jdi se mi podívat na druhou stranu, jestli nejedou policajti.”

…a neděláte náhodou něco podobného?

Znát svou míru

Ponaučení z úvodního vtipu může být hned několik. Zaprvé to, že je důležité mít správná data. Dobré je začít rovnou u sebe. Změřili jste si, jak vysoký je váš kamion? Jak dlouho vám trvá vyřízení jedné zakázky? A započítali jste do toho opravdu všechno? Víte, kolik času vám zabírají ostatní činnosti? Vážně jim věnujete tolik prostoru, kolik si zaslouží? Možná se s něčím “babráte” zbytečně dlouho nebo naopak odbýváte věci, na které byste se měli víc soustředit. A co celý váš pracovní den? Skutečně využíváte svůj čas efektivně? Můžete to zjistit po staru s pomocí tužky, papíru a stopek, případně šachových hodin, ale dá se to udělat i sofistikovaně a neméně jednoduše. Šikovným nástrojem pro tyto účely je například Toggl track. (Nebo jen Toggl, když chcete znít cool.) Jeho základní verze je zdarma a umožní vám měřit čas strávený až pětičlenným týmem na několika projektech současně. Instruktážními videi k tomuto nástroji se Youtube jen hemží. Opravdu taková měření nepodceňujte, špatně zvládnutý time-management totiž všechno jen zbytečně komplikuje. Autor tohoto článku by o tom mohl dlouze vyprávět. Ale nemá na to čas 🙂

“Vezměte míru” klientům

To je nesmírně důležité i v případě, že nejste zrovna krejčí. Bude určitě velmi prospěšné pro váš online byznys, když budete o chování svých zákazníků na síti vědět co nejvíc. Není snad potřeba zdůrazňovat, že je přitom nutné držet se v mezích zákona. Ačkoli nová pravidla o cookies, o kterých už byla zmínka v jednom z předchozích článků, zjišťování takových informací poněkud komplikují, pořád toho můžete “naměřit” poměrně dost. V online prostředí se pro tento účel používá nástroj Google Analytics, respektive jeho nejnovější verze GA4. Je do jisté míry zdarma a používat ho zvládne i laik, pokud ví, co dělá. Dokáže vám říct, kolik času strávil návštěvník na vašem e-shopu, co ho nejvíc zajímalo, co naopak vůbec, co vlastně na vašem webu hledal, jestli to našel, odkud přibližně byl a mnoho dalšího. Ve finále můžete mít celkem přesné povědomí o tom, jak vysoký je ten podjezd, ke kterému se váš kamion blíží.

Co teď s tou spoustou dat?

Jakou že to tedy řidič z úvodní anekdoty udělal chybu? No přece špatně vyhodnotil data! Můžete měřit od rána do večera, ale když získané údaje použijete špatně, přijdete o náklad, o kamion i o řidičské oprávnění… Ve světě online byznysu tedy spíš o čas, peníze, energii a hlavně o klienty a návštěvníky. Potřebná měření tedy provádějte průběžně (přinejmenším před každým “podjezdem”) a především se jejich výsledky řiďte. Optimalizujte své podnikání! Česky řečeno: Vychytávejte mouchy! Třeba zjistíte, že vám dlouho trvá to, co vás prostě nebaví, ale že ve firmě máte člověka, kterého to bavit bude a zvládne to tak v mnohem kratším čase. Vy se pak můžete věnovat zaslouženému odpočinku, případně jiným činnostem, ve kterých jste opravdu dobří. Nebo se ukáže, že váš web navštěvuje i jiná cílová skupina, než jakou jste předpokládali, a vy tak můžete rozšířit svou nabídku a ruku v ruce s ní i své podnikání. Webová analytika je nezbytnou součástí byznysu v online světě, která pomáhá rozvíjet váš podnik a udržet krok s konkurencí. Určitě ji proto nezanedbávejte! A jestli se s tím nechcete babrat, nebo předem víte, že by vás to prostě nebavilo, s analýzou i s optimalizací vám mile rádi pomůžeme!

Váš

tým Webmium

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru