Zákon a sušenky

Jistě vám koncem minulého roku neuniklo, že se napříč internetem začala na stránkách objevovat lišta, která po vás chce jakési udělení souhlasu. Pokud provozujete vlastní web nebo e-shop, museli jste určitě i vy umístění takové lišty nějakým způsobem řešit. Že se jedná o záležitost, kterou není radno podcenit, dokládají v současnosti probíhající kontroly a první nemalé finanční sankce u našich slovenských sousedů. 

Co přesně jsou ty cookies, kterých se souhlas týká? A jak by takové udělení souhlasu mělo správně vypadat, abyste se nedostali do konfliktu se zákonem? Na to se pokusí odpovědět tento článek.

Cookies je, když…

V roztomilém IT žargonu jsou “sušenkami” nazývány malé textové soubory, které se při procházení stránek ukládají do návštěvníkova počítače. Díky nim například e-shop pozná, že jste to stále vy, kdo přidává zboží do košíku, a při každém dalším načtení stránky se tak košík nevyprázdní. Tyto technické (též “funkční” nebo “nezbytné”) cookies jsou nutné pro samotné fungování stránek, vypínat je by nebyl dobrý nápad a výslovný souhlas s jejich ukládáním tak není zapotřebí. Stejně jako se vás letecká společnost nebude ptát, jestli souhlasíte s tím, že letadlo, kterým cestujete na dovolenou, se v určité fázi cesty odlepí od země. Jednou jste do něj nasedli, váš souhlas se tedy tímto předpokládá.

S čím ovšem souhlasit nemusíte, je zasílání reklamních materiálů a akčních nabídek zmíněné letecké společnosti. Nemusíte ani vyplňovat dotazník spokojenosti a hodnocení služeb. V online prostředí se tyto údaje (a mnoho dalších) zjišťují pomocí tzv. analytických a margetingových cookies. Provozovatel webu, případně třetí strana, díky nim získá informace o tom, jak dlouhý čas uživatel na které stránce strávil, kam kliknul, kolikrát se vrátil, u čeho se nejdéle zdržel… což vede mimo jiné k tomu, že se uživateli budou v budoucnu zobrazovat především reklamy na to, co ho doopravdy zajímá.

Jak správně souhlasit?

Od 1.1.2022 je nutné, aby návštěvník webu prokazatelně, aktivně a svobodně s používáním analytických a marketingových cookies ne/souhlasil. Nesmí tím být podmíněna funkčnost stránek, souhlas nesmí být vynucený a uživatel musí mít možnost volby - do letadla vás pustí, i když nevyplníte dotazník; můžete si také dát i něco jiného než mlékovou polévku, aniž by vás za to za letu vyhodili… Pochopitelně musíte také znát všechny potřebné informace k tomu, aby byl váš souhlas informovaný. Tedy účel využití informací z dotazníku, složení polévky a totožnost toho, kdo ji po přečtení dotazníku vařil. Dál už se snad bez letecké analogie obejdeme.

Lišta podle pravidel

Nepřípustnou variantou je tzv. cookie wall, která vám v podstatě jen oznámí, že stránka “sušenky” používá, a dokud nekliknete na “rozumím” nebo něco podobného, na stránku se ani nedostanete. To má ke svobodnému souhlasu opravdu daleko.

Uživatel musí mít možnost svůj souhlas odvolat stejně jednoduše, jako jej udělil. Pro tyto účely dobře poslouží tlačítka “Přijmout vše” a “Odmítnout vše”.

Musí být ale také možné ne/udělit souhlas pro jednotlivé druhy cookies zvlášť, přičemž musí být návštěvníkovi webu jasně vysvětlen jejich účel, který se pak už nesmí měnit!

Aby byl souhlas skutečně aktivní, nesmí být žádná jeho část předvyplněna. Je třeba uživatele přimět, aby za účelem projevení souhlasu aktivně klikl.

Jediným případem, kdy souhlas není nutný, jsou stránky využívající pouze a jedině nezbytné (funkční) cookies, které nepracují s žádnými osobními údaji uživatele.

Neúprosná ruka zákona

Nařízení vstoupilo v platnost více než před půl rokem a jak již bylo řečeno, na Slovensku už úřady začaly jeho dodržování kontrolovat a rozdávat první vysoké pokuty. Dá se proto předpokládat, že u nás je to jen otázkou času. Pokud tedy provozujete vlastní web či e-shop, raději se ujistěte, že máte souhlasy uživatelů s používáním cookies nastaveny správně.

…a jak s ní jít ruku v ruce?

Jednoduchým řešením, jak s cookies nakládat správně, je nástroj Cookiebot. Ten můžete pořídit přímo od jeho poskytovatele nebo kontaktovat Webmium, kde vám se vším ohledně Cookiebota ochotně pomohou. Aby vaše letadlo nemuselo zůstat na zemi ;)

Chcete se nezávazně poradit? Kontaktujte nás
Děkujeme, Vaše zpáva byla odeslána.
Oops! Něco se pokazilo, zprávu nejde odeslat. Zkuste prosím později.
Sdílet

Děkujeme. Nyní stačí potvrdit váš e-mail a můžete se těšit z nového čtení.

Zadaný e-mail je již pro odběr novinek použit.

Další zajímavosti z oblasti

Marketing
Tvorba textového obsahu pomocí umělé inteligence

Tlak na rychlost se zachováním kvality při tvorbě textového obsahu nás neustále tlačí do rohu. Není tak divu, že se tvůrci obsahu přiklání k různým berličkám, jak si tuto práci automatizovat. Třeba právě pomocí umělé inteligence.

Celý článek
74 % Čechů letos plánuje nakoupit dárky pod stromeček z pohodlí domova, tvrdí průzkum

Přípravy na Vánoce a nákupy vánočních dárků jsou již v plném proudu. Obliba nákupů z pohodlí domova neustále roste. Zákazníky lákají stále častěji nejen nižší ceny, ale také komfort při nákupu. Dopravci stíhají doručit zásilky i jen několik málo dní před Štědrým dnem.

Celý článek
Jak podnikat u moře (třeba i online)

Jistě vám neuniklo, že se území našeho státu právě rozrostlo o kdysi ruskou exklávu. Kromě nových možností rekreace a volnočasových aktivit se tak výrazně rozšíří i prostor pro podnikání, který poskytne nové, doposud netušené možnosti.

Celý článek
Black Friday, Omnibus, nekalé praktiky a proč s nimi nezačínat

Black Friday u nás brzy zaznamená poměrně razantní změny. Mnohdy až neuvěřitelně nadužívaná slevová akce se příliš nezabývala ochranou spotřebitele a prodejci rádi využívali různé nekalé praktiky. Pojďme se podívat, co nás čeká.

Celý článek

Všechny kategorie

Top